Planning begint al vroeg

Weer een aantal fantastische vliegdagen. De klimaatverandering lijkt in het voordeel te werken voor het deltavliegen. Vier dagen in de afgelopen week super goed, waarvan eerder 1 zo’n dag eens in de twee jaar voorkwam.

De moed wordt verzameld en de concentratie begint relaxed..

Andreas, Arne, Coen, Cornelia, Emiel, Erik, Jan, Jenet, Maarten, Martin, Otto, Paul, Sander en Wim hebben vrijdag t/m zaterdag een mooi staaltje kunnen laten zien van hun vliegkwaliteiten. Ieder heeft op zijn eigen manier ontzettend veel vliegplezier gehad. En daar gaat het tenslotte om. Zelf heb ik deze dagen ook weer meer dan 300 km gesleept. De sleep met Cornelia ging heel vlot en na 2’20” kon ze al loskoppelen en heeft later boven Coen gevlogen en is meer dan een uur in de lucht geweest. Cornelia liet zoals altijd weer een mooie landing zien. Yes.

Cornelia samen met Coen aan het vliegen

Vele hadden ook een aantal persoonlijke records gebroken bij het vliegen in Nederland. Zo staat het Nederlands afstand record ad 220 km op naam van Koos de Keijzer. Martin heeft dus 30-05-2020 een afstand afgelegd van 219,3 km en is bij zijn woonplaats geland. En nog zo’n mijlpaal om naar huis te vliegen was Arne die naar Wageningen (155 km) is gevlogen en Erik ging op bezoek bij zijn schoonzus in Anerveen (50 km). Ook zijn er kleine en grote gelijkbenige driehoeken gevlogen. Dit is extra moeilijk, omdat je dan met meerder windrichtingen te maken krijgt. Op 31-5-2020 waaide het toch wel iets meer, maar het is Emiel toch gelukt ook dan nog een grote driehoek te vliegen van 91 km. Het is denk ik duidelijk dat Martin zijn delta de afgelopen dagen super goed getuned heeft, want hij heeft snelheden bereikt van ruim 100 km/u.

Paul heeft na een hele poos het luchtruim bezocht te hebben weer gekozen om terug te komen waar de auto staat. Hij wil het landen gaan perfectioneren.

Taak als eerste gerond. Meer dan 100 km driehoek

Coen is het hoogst geweest deze dagen en Sander heeft de sterkste thermiekbel kunnen benutten van +7,2 m/s. Maar Sander heeft nog meer records. Zijn PR in Nederland van een FAI driehoek is nu 103 km en hij is in Nederland ook nog nooit zo lang in de lucht geweest 4:20. En hoe hij de lekke drinkzak heeft gerepareerd voor het vliegen, dat weet ik nog niet. Voor Wim was het zijn debuut op EHST en heeft ook een heel mooie video gemaakt.

Wim de Gier zijn 1e vlucht vanaf vliegveld Stadskanaal

Jan was het vorige week waarschijnlijk goed bevallen en die was zaterdag ook weer van de partij en heeft weer heel wat meters gestegen. Jan heeft de laatste weken een mooi ontwerp kunnen maken in de computer en door de 3D-printer laten printen in fel rood. Ziet er heel top uit en is buitengewoon praktisch precies voor zijn instrumenten, telefoon en extra accu’s customize ontworpen.

Voor Jenet was het ook weer een tijdje geleden dat ze had gevlogen, dus alle energie kon ze goed gebruiken. Slepen doet ze voortreffelijk en ze vliegt op de juiste positie, helemaal top. Jenet was ook zo lief om Emiel te gaan halen bij Borger. Emiel had namelijk net het laatste stukje tegen de wind in naar EHST niet kunnen halen. (De wind was ook behoorlijk aangetrokken einde middag) Otto was ook helemaal blij, want hij heeft toch uren gevlogen en een flink gebied kunnen verkennen.

Zo was ik ook heel blij voor Maarten. Vorig jaar zakte hij telkens uit terwijl andere allemaal boven bleven en hij had zo iets van ik kan het niet meer, help. Nou hij heeft laten zien dat hij het weer kan hoor, volgens mij zelfs enkel met een variometer uit het jaar 1960. Bleef hij aan het einde van de dag een hele lange tijd weg. Een speldeknop tegen de wolken aan. En ondanks na terugkeer en een aanslag op de conditie liet hij een prachtige landing zien met een flair op het juiste moment. Het oversteken naar de opbouwplaats kostte hem zijn laatste energie en plofte uitgestrekt in het groene gras. Toen hij weer omhoog kwam, was er een onuitwisbare brede lach op zijn gezicht te zien. Daar geniet ik van.

<Maarten heel moe maar ontzettend voldaan 🙂

Zo heeft Andreas als afsluiting een keurig circuit laten zien die beëindigd werd met ook een prachtige landing volgens het instructieboekje.

Aan het einde van de 1e vliegdag heeft Coen zijn eerste DragonFly vliegles gehad. Hij merkt gelukkig wel dat de DragonFly (65pk) heel anders vliegt dan de C42 (100pk). Tja, je moet ff geduld hebben om Bourtange te kunnen zien. Ik vond dat de eerste 3 landingen helemaal niet slecht gingen, dus ik denk dat Coen het snel onder de knie gaat krijgen. Het is namelijk heel anders landen met een vliegtuig die 3 wielen voor heeft of een vliegtuig met een staartwiel zoals de DragonFly.

Voorbereiding van de intercom. Foto: Cornelia
Bijna klaar voor de 1e DF-instructie. Foto: Cornelia.

Al met al het is voor alle vliegsporten in Nederland een fantastisch weekend geweest.

1,5 meter na praatje, van hoe gaan we de mannen ophalen…