De zaterdagochtend is aangebroken en de rust straalt nog met vele zonnestralen over het groene gras van de camping bij het vliegveld. Er staan 2 camperbusjes. Heel stil. Het avondfeesttafereeltje kan je nog proeven als je het tafeltje er tussen ziet staan. Ik was inmiddels al even op, toen er leven kwam uit de busjes. Nou Alex en Titus hebben heel goed geslapen dus.

Na het ontbijten gingen ze opbouwen aan de zuidwestkant. Gelukkig waren er geen motoren en het jubelgezang van de vele vogels fluweerde mij in de oren. Heerlijk in het gras liggen en kijken hoe de mannen aan het bouwen waren. Titus aan zijn Icaro en Alexander aan zijn Atos met hulpmotor. Het startmotortje wordt door een super kleine en lichte batterij gestart. Hoe is het mogelijk. Uiteindelijk had Alexander ook snel gevonden, van waarom de motor niet aansloeg. Een veiligheidspal was bij de reservechute losgeraakt en de contacten kwamen dan bij elkaar. Dit als de chute gebruikt zou moeten worden, dat je dan ook weet dat de motor uitgaat. Enfin, dat was gauw opgelost en het pruttelde al gauw heel gewild. Titus had bij de eerte sleep toch regelmatig een belletje gevonden, ook al was het heel vroeg. Later ging Alexander aan de noordkant van de runway starten. Ging goed, maar wel heel langzaam omhoog. Geduld is een schone zaak. Uiteindelijk kwam hij na 2 uur terug en had de vlucht van zijn moeder gemaakt, zei hij geloof ik. Het bleek dat hij wel de motor wel de hele tijd heeft gebruikt, omdat de thermiek moeilijk te vangen was. Na afloop hebben we nog gelunched in het paviljoen. Mustafa had er weer heel iets lekkers van gemaakt.

Decoratiecreatie van de chef. Een watervliegtuig met groene vleugels.

Na vijven heb ik Mustafa en zijn vrouw naar huis gebracht te Musselkanaal, omdat ze geen vervoer hadden daarheen. Ze wonen daar in een rustige buurt, heel leuk. Dat de beslissing is genomen om de cursisten niet te laten vliegen is een goede beslissing van Heleen geweest, want het was heel erg vlagerig in de lucht. Morgen zijn er geen inschrijvingen, dus ben benieuwd waar Coen en Cornelia gaan heenvliegen met hun Flitsch. Als het niet te ver is zouden ze misschien de DragonFly op sleeptouw kunnen nemen. šŸ˜‰ Maar nu eerst even rust en dan de logboeken bijwerken.

Nog ff van de zon genieten op een lege camping. Er waren geen mla-piloten die wilde genieten van de mooie avondlucht, lange schaduwen, gouden weilanden etc. Wel heel jammer hoor.

(vrijdag) De wind uit oostelijke richting blijft toch wel een heet hangijzer. De dagen zijn ook zo lang, de zon kan de aarde zoveel voorzien van energie. Al vroeg gaat het turbulent worden en ’s avonds gaat dit gewoon door. Dus de woensdag is al gecanceld voor de cursisten en uiteindelijk is naar veel beraad vooraf ook de vrijdag gecanceld voor deltavlieglessen. Aangezien de raspmap toch wel leuke thermiek liet zien zijn er er een aantal meer ervaren piloten naar het vliegveld gekomen. Martin was er ook al de avond ervoor en was al vroeg zijn deltavlieger aan het opbouwen bij de hangaars. Daarna kon hij met de dolly naar runway 06 wandelen, want daar, zo als gebruikelijk de laatste weken, gaat er gestart worden. Hij maakte eerste een aantal vluchten om verschillende eindbogen te testen. Met de laatste vlucht was hij een hele poos in het luchtruim verdwenen. Fred wilde voordat hij naar het NK gaat te Greifenburg in Oostenrijk zijn vlieger eerst testvliegen op EHST met de nieuwe instellingen. Aan het einde van de dag zijn Ria, Fred en ik lekker bij Tony gaan eten. Super leuk weer natuurlijk

Titus had 2 harnassen bij. En kon zich op verschillende hoogtes inhaken. EĆ©n ervan hing 20 cm hoger, en dat zou heel moeilijk sturen gaan worden. De ander hing dus lager en later bleek het stuurgenot intensief verbeterd. Gezonde spanning voor de vlucht gaf later weer een relaxte glimlach na de landing.

Er waren goede voorbereidingen getroffen. Rob had Dees mee, Ivo had Judith mee, en Fred had Ria mee om bij eventuele buitenlandingen opgehaald te worden. Allen hebben een flinke turbulente vlucht achter de rug. Het was niet makkelijk, maar Rob is toch weggestoken, zodat Dees op pad kon om hem te gaan zoeken. Alexander kwam later in de middag met zijn Atos mosqito, echter had nog maar niet opgebouwd, want de wind zou toch wel behoorlijk vlagerig aanwezig blijven. En dat was uiteindelijk ook zo. Morgenvroeg nog maar eens beoordelen hoe de lucht gaat zijn. Eerst even lekker slapen een gezellige avond met allerlei verhalen en dank voor het biertje.