Alle voorspellingen van de vorige dag konden we weer in de prullebak gooien, want om 7 uur was het heerlijk toeven in t-shirtje in de zon onder de blauwe hemel met kopje koffie en krentenbol. Paar uurtjes later trok het wel dicht vanaf Hamburg. De wolkenbasis bleef wel hoog en ik bleef goede hoop hebben. De deltapiloten gingen al vroeg aan het opbouwen, nadat ze eerst genoten hadden van de pakkende toespraak van Adrie. Dat was natuurlijk heel leuk te melden, dat er gisteren gestreden was en dat er 3 piloten die goal hadden gehaald met slechts 11 seconde verschil op 1u40m. Het werd zelfs een 1000 punten taak.

Het slepen van de wedstrijdpiloten ging allemaal perfect. Leuk was ook dat de pers van de AOPA aanwezig was om het deltavliegen te ontdekken. Heleen en Fred Borger hebben hem graag te woord gestaan. Hij was zelfs zo enthousiast dat hij later in de bus van Heleen, Daan en Heleen ging ophalen die een leuke taak hadden gevlogen en een goede buitenlanding hadden gemaakt. Michiel had beetje pech, want hij was aan de late kant. Alle wedstrijd piloten waren namelijk van af 12:13u tot 13:07 gestart, dus allen waren in bijna 1 uur al op luchtpad. Het was vlottere thermiek dan de vorige dag. Ieder kon goed boven blijven en een aantal wisten goal te halen bij Hoogeveen in de buurt en zelfs weer een heel eind terug te vliegen tegen de wind in. Dat was wel een heel grote uitdaging. Mooi geprobeerd hoor. Cool. Met Sander heb ik wel een heel bijzondere vlucht gehad. De DragonFly werd een aantal keren haaks weggezet, terwijl Sander daar keurig op anticipeerde en gewoon achter me bleef, tjop tjop zo de thermiekbel in. Ik vond ook dat Daan het weer geweldig goed gedaan heeft met zijn sportclass toestel. Leuk om van hem te horen dat hij er best weer van geleerd heeft, dat hij misschien toch nog een paar weilanden verder had kunnen proberen om stijg te vinden. Het slepen is echt wel fijn als het zo snel gaat. Iedere piloot stond telkens klaar bij het landen op final, zodat ik gelijk weer de lining up runway zero six kon doen. Ik dacht in de ochtend nog als, ik ieder vroeg de lucht in heb, dan ga ik retrieven. Dat is altijd heel leuk om mooie plekjes te ontdekken en mooie vliegverhalen te horen. Jammer, dat plannetje ging niet door, omdat Michiel nog wilde gaan opbouwen om te vliegen. Dit kon niet heel lang meer duren, want het weer sloeg om en je zag flinke cumulus nimbussen naderen. Gelukkig gleden deze toch een eind naast EHST door en was er nog voldoende mooie lucht zonder veelbelovende hoge wolken. Ik had Michiel mooi afgezwaaid in een bel, die hem al gauw tot 800m bracht. Echter de wind was zo sterk dat hij boven Stadskanaal twijfelde om door te gaan. Toch maar de keuze genomen om weer op het vliegveld te landen bij Edith en Valerie. Valerie wilde graag meehelpen om de dolly te halen en natuurlijk in een geel hesje samen met mama. Michiel was teleurgesteld, want wilde veel langer vliegen, en omdat hij niet moe was vroeg hij nog een keer te gaan. Wat erg belangrijk is dat het release-buisje niet tegen de bottombar schuift tijdens de sleep, want dan released deze spontaan. De startprocedure is als volgt: DF op de runway – dan kan de delta op de runway – inhaken en gaan liggen – DF rijdt stukje naar voren, dat de wielen goed staan – daarna steekt de deltapiloot zijn arm uit – daarna steekt DFpiloot arm uit dat hij gezien heeft dat deltapiloot klaar is – daarna grijpt de deltapiloot de slangen van de dolly weer beet samen met de bottombar en maakt een overdreven grote knik met het hoofd – DF start de vlucht. Op tijd loskoppelen is belangrijk als je uitwijkt en de DF niet meer kan volgen. Doe je dit niet dan breekt het breukstuk en dien je de tussenlijn mee te nemen in het harnas en niet te laten hangen, want dan is de kans groot dat je deze tussenlijn alsnog verliest. Michiel heeft volgens mij wel een prachtige vlucht gehad en was ergens in de buurt van Hoogeveen geland. Edith en Valeria zijn hem gaan oppikken. Ben benieuwd. Marjoleine, Adrie en ik zijn de tussenlijn gaan zoeken met behulp van tracker, google earth, google maps etc, Ineens zei de app dat het probeerde verbinding te maken, dus dan moest het in de buurt zijn. Marjolein zag ook iets schitteren in de akker, en ging die richting op. Ja, Marjoleine heeft echt wel ervaring in zoeken van items in de natuur. Top, bedankt. En ja, ikke helemaal blij dat het lijntje gevonden was. Super bedankt voor met meezoeken. Best tijd besteed om de tracks te verzamlen en in te lezen, maar dan is er ook een leuke score te zien. Zo ook werd er voor de opendag 9 juni nog vergaderd. Het is inmiddels de volgende dag en de regen is opgehouden. Heeft buienradar toch gelijk gehad. Ben benieuwd hoe het straks weer zal zijn, of er weer mooi gevlogen kan worden.