Koningsdag.

Waarschijnlijk heel veel mensen naar Emmen om het koningspaar te kunnen zien.

Zou het er dan nu van komen, dat er een aantal dagen instructie gegeven kan worden door Heleen aan de beginnende delta-piloten? In eerste instantie was de voorspelling: rustig weer. Echter dit werd een paar uur van tevoren steeds minder gunstig bijgesteld door de weermodules. Enfin, Nico, Lars, Michel en Erik waren wel aanwezig, want niet klaar staan is zeker niet vliegen. Ben je paraat dan is de kans vele malen groter het luchtruim te kunnen betreden. Erik heeft zijn solo vlucht uitgesteld vanwege de crosswind. Ivo en zijn vader Rob waren ook op EHST. De nieuwe deltavleugel van Ivo, de “Gecko” (Moyes Delta Gliders) ging zijn debuut maken. Vader ging als eerste testvliegen. Nadat de testvlucht was gevlogen, werd er een update gemaakt, betreffende de inhanghoogte. Heel belangrijk namelijk. De eerste vlucht vond Ivo spectaculair, wat gaat deze vlieger snel en heeft ie weinig correcties nodig. Om een beter beeld te krijgen is er geduldig gewacht tot einde van de dag voor een rustiger moment.

ffff wachten……. Foto gemaakt door Heleen

Ivo kwam laaiend enthousiast terug op de aardbodem netjes op de voetjes en een enorme uitspatting van blijdschap: YAAAHOOOOEEE kon ieder horen.

Wat een super vlieger, riep Ivo telkens maar weer. šŸ™‚

Nico heeft volgens mij veel bijgeleerd als ik de filmpjes bekijk. Genieten van het totale uitzicht tijdens het vliegen en horizon blijven kijken in de landingsfase gaat steeds beter.

Martin was ook weer een hele poos weggebleven, waar is hij nu toch? Noordelijke richting, ver boven Wedde. Uiteindelijk konden we een klein stipje niet al te hoog traceren, toen hij op de terugweg was naar het vliegveld. Het was nog spannend voor hem, omdat er nog een behoorlijke tegenwind stond. Hij zou misschien net tekort komen met de huidige glijhoek, maar het geluk bestond, dat het kleine beetje zon de donkere akkers toch lekker opgewarmd hadden, zodat op een gegeven moment een glijhoek van 1:25 gehaald werd. Keurig netjes op de voetjes geland op het vliegveld. Als Martin aan het vliegen is gaat Marjoleine meestal wandelen, heel veel km’s en vaak tussendoor ook nog landelijke opdrachten oplossen. Michel had zijn vlieger en tentje ook opgebouwd.

In de avond ging hij solo achter de DragonFly. Dat gaat fantastisch goed. Keurige pitch positie en keurig in het midden. Ik moet zeggen dat Nico en Lars dit ook goed onder controle hadden.

Lars heeft de laatste vlucht gemaakt van de Koningsdag en die ging super goed. Zelf was hij ook heel blij en ook alle credits aan Heleen voor de goede begeleiding liet hij weten.

Prachtig zo met de ondergaande oranje kleurende zonsondergang. Zaterdag vroeg in de ochtend was Heleen haar warmup aan het doen. Nico en Michel stonden ook weer op tijd bij de hangaar. De wind was 180Ā° gedraaid, dus moesten we nu verhuizen naar de andere kant van de runway, namelijk “06”. Michel ging wederom als een goede deltapiloot achter de DragonFly. Dat slepen gaat Michel goed af in rustige omstandigheden. Volgende stadium zal licht thermisch lucht gaan worden heb ik begrepen. Nico concentreert zich steeds beter tijdens de vlucht en beoordeelt met een goede focus welke correctie handelingen eventueel nodig zijn. Martin heeft ook nog een paar vluchten gemaakt. Later de dag zou het kunnen gaan spatten dus waren we rond 12u gestopt met de 1e sessie. Cornelia en Coen kwamen ook nog op bezoek, om de incomplete Daidalos dolly op te halen. Zij gaan proberen deze operationeel te maken, zodat deze ook kan worden ingezet.

We hebben nu wel de tijd om de DragonFly te gaan genezen van een raar geluidje bij het wiel tijdens het rijden. Wel mooi om technische mensen om je heen te hebben en dat door goed na te denken de juiste handelingen verricht kunnen worden. Martin had het manuel op het internet opgezocht, en zag dat het wiel waar het geluidje af en toe te horen was, veel minder ruimte zat tussen de brakeunit en as, dan bij de andere kant. Ik heb nog een compleet reserve wiel liggen, dus hebben we besloten deze te gaan monteren. Na demontage van het oude wiel, kon je zien dat de spacer dieper in de lager lag. Nu kon je ook voelen dat de lager aan 1 kant kapot was.

Op de lagers staan ook netjes de partnummers op vermeldt, en zijn dus inmiddels besteld. De oude lagers uit het lagerblokje waren easy te verwijderen. Als de nieuwe lagers binnen zijn, kan er weer een nieuw reservewiel worden gemaakt. De nieuwe tubeless banden had ik ook al voorradig. Super blij ben ik, dat het wieltje van de DragonFly weer als een naaimachientje draait zo stilletjes. Dank vooral aan Martin, dat dit mankement zo snel is opgelost. Klaar voor de Knoalcup, en nu maar hopen op beter weer. De temperatuur gaat in ieder geval wel omhoog volgens de weermodellen.