Zondag lijkt een mooie dag te gaan worden, veel zon, weinig wind en waarschijnlijk ook thermisch. Nou dat is het ook helemaal geworden. Blijde gezichten waren er volop.

Voor Cornelia weer haar eerste vlucht in 2023, in een lekker zonnige dag.

Fred had me gevraagd of we zouden kunnen gaan carpoolen. Vorige keer met Martin was goed bevallen. Lekker relaxed en gezellig kletsend naar EHST. De rit gaat dan wel heel erg snel. Aangekomen op het vliegveld stonden Coen en Cornelia al opgebouwd klaar. Henk was er ook al toen ik klaar was met de havenmeester te informeren en de DragonFly klaar te maken. Coen kon weer zijn geliefde WillsWing gaan testvliegen en Cornelia houd van weinig wind en dat was het inderdaad. Oh ja, onderweg hadden Fred en ik wel een heel vreemde wolk gezien in de vorm van een stokbrood van honderden km’s lang. Achteraf bleek Henk deze ook gezien te hebben. Wat dit nu was? Bij het in de buurt komen van EHST, leek in eerste instantie dat precies boven het terrein een wolkenlaag lag, die gelukkig wel snel verdeween in de middag. Heerlijk zonnige dag dus. Thermiek was niet eenvoudig te nemen, maar was er wel. Henk had al vroeg gereleased, maar wist toch al gauw enkele honderden meters hoogte te scoren. Met Cornelia was het weer een prachtig samenspel in de smalle thermiek, die ons snel op hoogte bracht. Coen wil nog wat finetuning doen, maar gaat daar eerst goed over nadenken.

Fred bleef maar hoog in ’t blauw en kwam pas veel later terug naar ’t groen in ’t geel.

Goed gedaan Fred super mooie vlucht. Samen nog +4 cirkels gedraaid en toen koos je verder op eigen kracht en kracht der natuur te gaan. Ook nogmaals dank voor het chauffeuren, koffie, cola en natuurlijk de gezelligheid. En super leuk dat je lid bent geworden van de vliegclub Westerwolde te Stadskanaal. Henk wilde na afloop ook nog even knutselen aan zijn delta onder een toeziend oog van Fred. Dat was uiteindelijk weer snel gefixed.

Wat een leuke vliegdag was het weer

Na het vliegen het boetje weer schoongemaakt, ingepakt en een lekker patatje gaan halen. Zelfs daar konden we nog buiten zitten aan een grote tafel met z’n allen in de zon. Henk zou Ingi ook nog op gaan halen, maar dat zou misschien wel een latertje kunnen gaan worden, daarom bleef Coen en Cornelia nog even met hem wat drinken. Henk jij ook nogmaals dank je wel voor het heerlijke ijsje en koffie.

Een eenzaame bloem in de bremstruik, voorjaar laat op zicht wachten.

Koningsdag werd een prachtige vliegdag. Op de grond lekker warm en in de lucht behoorlijk koud. Later bleek Martin een hele tijd rond het vriespunt te hebben gevlogen, en ook de komende taak van de 1e Knoalcup dag had hij behaald in zo’n 1,5 uur tijd.

Daan, Otto kijken hoe Martin op final is en een mooie flair-landing laat zien. Foto’s: Cornelia

Francois kwam zijn Swift weer monteren en na een goede pre-flight check had hij later in de middag nog een mooie vlucht kunnen maken wat hij achteraf niet had verwacht, omdat het zo bewolkt was. Dan zag je hem weer lekker gedragen door de thermiek, westelijke richting speren, dan weer in het noorden en dan weer in het oosten. Zo snel, gewoon niet bij te houden.

Francois druk met zijn Swift te monteren.

Otto was ook een kanjer en heeft een mooie tweede vlucht gemaakt. Hij heeft ook maar weer meegemaakt, dat een goede pre-flight check altijd belangrijk is. Zo heb ik zelf ook weer een leermoment gehad, dat ik goed de lucht moet scannen voordat de lining up plaats gaat vinden. Er meldde zich nog een 2e vliegtuig in final te vliegen, zodat ik direct de lining up stopte voordat ik de runway op zou gaan, om geen ongewenste situatie te gaan krijgen. Ik had deze dus niet gezien. Het 2e vliegtuig kon netjes zijn final doorzetten, zonder go around. Dus deltapiloten, daarom zeg ik ook altijd als je met de delta de runway oversteekt, scan meerdere malen de lucht in het circuit voordat je oversteekt. Scherp blijven op de Human Factors blijft heel belangrijk. Daarom gaat in de startfase de delta pas de runway op als de DragonFly klaar staat op de runway.

Daan is ook helemaal blij, dit was voor hem weer de eerste keer dit jaar en is altijd een beetje spannend. De 1e sleep was even een beetje onwennig, maar na een paar honderd meter had Daan de DragonFly weer keurig in positie. Het was niet de makkelijkste dag, omdat het best turbulent was in de lucht.

Daan komt net terug van zijn 1e vlucht dit jaar,

Coen en Cornelia hebben groot onderhoud aan hun vliegtuig verricht vandaag. Tevens hebben ze nog een mooi nieuw instrument ingebouwd.

En Cornelia nog dank voor de lekkere koffie met oranje tompoes, zo was het toch nog een koningsdag. šŸ™‚