
Ellips-team is gearriveerd op EHST. Vol enthousiasme gingen Mahandry en Adèle een aantal deltavliegers opbouwen in verschillende maten en modellen. Zelfs werd er een trike opgebouwd. Vlaggen op het veld gaven al gelijk een vrolijke impressie weer. Tijdens het showen konden de piloten in spe de kwaliteit van de gebruikte materialen en design beoordelen. Mahandry heeft ook nog instructie gegeven betreffende hoe belangrijk de pre-flight checks zijn en wat je telkens goed moet controleren. Zo ook gaf hij handige tips voor het afstellen van de vlieger dat hij keurig rechtuit vliegt zonder flapperend zeildoek. Ook kwam een praktische tip aan bod, wat je zeker op voorraad moest hebben, voordat je op vakantie gaat met de vlieger, zoals uprights, Jesus-bold, en afstelclips aan het einde van de zijlatten. Wat ik ook super leuk vond, dat Judith en Ivo aanwezig waren en dat ik ze kon feliciteren met de kleine. Ivo stond trouwens al heel snel klaar en om 13u al aan trappelen de lucht in te gaan. Jammer dat er net op dat moment veel afscherming met sluierbewolking was, maar hij wist er toch een behoorlijk lange vlucht uit te peuteren. Martin, Yan, Emiel en Ivo gingen een half uurtje later van start en hebben wel heel gave vluchten gemaakt. Emiel in de buurt van Oldenburg (D), Yan Aschendorf (D) en Ivo is geland bij Leer(D). De jonge mannen hebben tussen de 1350 en 1750m behaald, echt kei goed.

Martin wist mijlen ver weg met rugwind toch nog exact het vliegveld terug te halen. Dat was zeker een stevige klus met de wind die toch zo’n 25-30 km/u was. En niet alléén dat, maar we hebben met een heel turbulente lucht te maken gehad, zowel in start als bij de landingen. Begin in de avond ging de wind liggen tot goede omstandigheden voor de cursisten.
Er waren dit weekend niet alléén vliegende vogels, maar helaas ook een aantal pech vogels. Vrijdag was er rustige lucht, dat de cursisten nog een aantal vluchten zouden kunnen maken, echter het vliegveld werd gesloten, omdat er 4 juli 2025 een ALV was gepland. Deze communicatie ruis deed wel zeer. Hopelijk kan dit in het vervolg worden voorkomen. Dus Antony, Henk, Lars, Marko, Michel, Nico, Roos, Pavel de franse piloten Mahandry en Adèle moesten flink hun incasseringsvermogen van pas laten komen om de rest van het programma niet te laten beïnvloeden. Doordat het een wilde rodeo was in de lucht, kon het voor de cursisten helaas niet doorgaan om het luchtruim te gaan verkennen. De leermomenten zijn met deze lucht echt niet voorhanden. Maar zoals ze zijn, ze gingen er niet met de pakken bij neerzitten. Heleen had nog voldoende plannen achter de hand om alle genodigden bezig te houden. Zo kwam de simulator voor ieder aan de beurt om denkbeeldig te vertellen, hoe gaat je vlucht zijn ter voorbereiding van de landing. Dit valt nog niet zo mee, om dit al hangend in het harnas allemaal onder woorden te brengen. Aanvullingen en opmerkingen werden door de anderen weer aangegeven. Zo was Toon bezig met 1:1 gesprekken die gingen over de doelstellingen die gemaakt zijn en hoe de actuele situatie is. Met de forse wind waren de loopoefeningen met de vleugel natuurlijk ook een onderdeel van het oefenen. Oud deltist Brian heeft met Heleen toch nog een tandemvlucht tijdens een rustiger moment kunnen maken. Brian wilde weer eens gaan voelen, of hij het deltavliegen weer eens ging oppakken. Ben benieuwd. Zo ook heb ik Mahandry en Adèle een DragonFly beleving kunnen geven, wat ze absoluut een fantastisch moment vinden. Hij wil ook een DragonFly. Dit was eigenlijk éénzelfde reactie toen ik van onze Rob in 2004 een intro kreeg aangeboden om met Bob Bailey deze beleving mee te maken te Australië. Ik wilde dat ook leren en we hadden bij thuiskomst gelijk een bestelling geplaatst. En toen begon het, je moest waarempel een plek hebben voor het opbouwen (uiteindelijk was dit vliegveld Midden-Zeeland, je moest een brevet gaan halen, etc. etc. De opzet was, dan kan Rob mij slepen en ik kan dan Rob weer slepen, maar niet alle rompslomp er omheen. Het is uiteindelijk wel een beetje anders geworden dus, zeker nu Heleen haar school Delta Fly Adventures goed aan het promoten is. Nu ook de samenwerking met Ellips en DFA en het jongeren talententeam waaronder Roos (22) en Yan (23) voor geheel europa gaan inzetten om meer jongeren het deltavliegen te laten proeven en promoten. Heel veel succes.

Zondag was de weersverwachting onweersachtig en onstuimig. Dus Heleen heeft zatedagavond ieder bedankt voor inzet van toch een heel leerzaam weekend en het DFA-weekend hiermede beeindigd. Zondag waren de fransozen al vroeg aan het inpakken, vliegers afbouwen, en weer op de bus. Ze hadden nog 9 uur te rijden voordat ze thuis zouden zijn. Dus dat was nog wel een eindje.
Vrijdag 4 juli laat de blip/rasp wel een heel mooi plaatje zien. Stijg tot 2000m met 2,6 m/s is al jaren geleden dat we dat hebben gezien. Helaas valt zaterdag en zondag waarschijnlijk heel erg tegen met het weer. Hopen nog op verandering!
Heleen heeft voor de school Delta Fly Adventures (DFA) een weekend georganiseerd samen met het Ellips-team uit Frankrijk. Zij komen vanuit Frankrijk met allerlei modellen delta’s en een trike. Je kan deze vliegers dan zelf goed beoordelen. Bij goed weer is natuurlijk testvliegen ook mogelijk. Hoe mooi kan het zijn dat de fabricant naar je toe komt i.p.v. dat je helemaal naar Frankrijk moet rijden.
En wie weet komt de CarbonDragon ook nog naar EHST. Dit toestel heeft Erik Jan helemaal zelf weten te bouwen, heeft testgevlogen op vliegveld Midden-Zeeland. Eerst achter een auto, daarna met de lier.
