Geduld werd enorm beloond in het weekend van de Knoalcup. Zaterdag was het geen vliegweer, maar zondag des te meer. Droog, weinig wind en veel zon met een redelijke temperatuur. De deltapiloten hadden zich al vroeg verzameld in het clubgebouw. Fred Borger (voorzitter van de vliegclub Westerwolde) heet de piloten van harte welkom en wensten ons na een aantal tips te hebben gegeven een heel bijzonder fijne vliegdag toe. Daarna stelde ik Karin Zegwaard voor met haar ervaren grondteam. Nico Palar regelt de communicatie tussen deltaground en stadskanaal radio, Frans Eikens regelt de startbegeleiding, M&M’s (Maarten en Milan) zijn de dolly boys, Connie regelt de ophaal logistiek en Karin Hillenga regelt de catering. Ger heeft ook nog een aantal verrassend mooie foto’s gemaakt. Zelf had ik een taak bedacht van ongeveer 55 km. Niet te groot maar uitdagend genoeg. Coen en Araldo hebben de goedkeuring gegeven en de taak werd als volgt:
EHST – Stadskanaal centrum – Bourtange centrum – Sellingen – Mussel – Gasselternijveen – EHST (Goal). Na enige communicatie over het circuit- en de startprocedure en dolly-gebruik. Vertrekken de piloten naar het opbouwveld. Auto’s werden netjes naast de hangaar geplaatst, zodat er voldoende opbouwplaats beschikbaar is.Fred Lanning had al een tijdje niet gevlogen en wilde als eerste een rustig vluchtje maken zonder teveel apparatuur aan board. Daarna volgde Hadewych en Gijs al gauw. Het was toch nog net iets te vroeg om daadwerkelijk de thermiek te kunnen gebruiken. André Disselhorst bleef als eerste mooi boven het veld cirkelen. André dacht nog waar blijft nog toch ieder beneden staan, wat is er aan de hand? Toch volgde redelijk vlot daarna de andere piloten, en het werd op een gegeven moment een mooi kleurenpalet in de blauwe hemel. De lucht was toch minder makkelijk dan het er zo uit zag. Dustdevils ontsproten zich en het was behoorlijk turbulent in de lucht, dus best hard werken voor de meeste piloten. Toen ik tijdens de sleep zag dat Eppo plots een andere kant wilde vliegen van mij af door heftige turbulentie, was mijn reactie direct te ontkoppelen bij de DragonFly. Dit had als gevolg dat Eppo natuurlijk 60m sleeplijn bij zich had.Eppo heeft het keurig volgens het boekje opgelost. Hij is met de kabel naar de rand van het veld gevlogen en heeft de lijn gedropt. Keurig ver van de mensen vandaan, niet in de sloot en op het veld. Daarna is Eppo terug gevlogen op nog geen 200m meer pakt hij een thermiekbel en gaat er mee naar wolkenbasis. Geweldig gedaan, nogmaals mijn complimenten aan jou Eppo. Het grondteam liep ongelooflijk soepel. Ik heb geen enkele keer hoeven wachten. Het was telkens: PH-3X3 is turning final runway 24, en gelijk door naar PH-3X3 is lining up runway 24 towing delta, omdat er telkens een deltapiloot met startbegeleiding klaar stond en een dolly boy. Nico hield nauwlettend in de gaten of er mla’s in het circuit aanwezig waren en waar de mensen op het veld zich begaven. Mooi te zien en te horen vanuit de lucht. Inmiddels bleven de delta’s goed boven en sommige zaten op het max haalbare vandaag namelijk 1400m. De DragonFly heeft weer goed zijn best gedaan vind ik Rob in ’t Groen vertrok als laatste koppelde op 200m los en kwam als eerste op Goal aan. Fantastisch gedaan Rob. We zagen je nog in de verte in de afscherming hoogte draaien richting laatste keerpunt. Rob ging vlug inpakken om de tracks in te lezen en de score te bepalen van de piloten. Heel verrassend resultaat. Coen had ook een heel goede afstand gevlogen, echter hij mistte op 2 cm na de cirkel van het 1e keerpunt, en rob had het 1e keerpunt niet eens in zijn route staan. Helaas Rob wel de grootste afstand maar net een paar honderd meter te kort vanwege het ontbreken van het keerpunt Stadskanaal centrum. Dus uiteindelijk zijn de winnaars: (1) Araldo van de Kraats, (2) Mario Campanella, (3) Arne Tanzer. Nogmaals van harte gefeliciteerd, mede dankzij alle piloten en grondteam mensen is het een mooie vliegfeestdag geworden. Lekker biertje op terras met schnitzels en patatje met salade door Karin klaargemaakt hadden we een mooie afsluiting.
Meer foto’s volgen later in een fotoreportage, en overige tracks volgen ook later.https://youtube.com/watch?v=WSkCG5jVBho%3Frel%3D0%26showinfo%3D0