Wat was het weer een geweldig leuke zaterdag. Prachtig zonnig weer en heel weinig wind. Martin, Maya en Titus hadden de vlieger nog opgebouwd staan, dus dat was handig. Martin heeft waarschijnlijk een biologische klok ingesteld, want wat me opviel dat hij nu al voor de derde keer op rij om 12u gestart is. Na 2u en een kwartier kwam Martin even terug om wat te drinken en kort daarna ging hij weer voor een paar uur de lucht in. Maya gaat fantastisch, maar wil voor zichzelf de lat steeds hoger leggen en wil een steeds langere vlucht maken. Nou dat is uiteindelijk ook helemaal gelukt. Titus besteed veel focus aan het recht achter de DragonFly vliegen. Ik vind dat het prima gaat en voel geen snukjes, d.w.z. dat hij goed anticipeert en de lijn strak houd. Leuk van hem te horen dat het thermiek zoeken steeds beter gaat en dat hij zelfs al bezig is met driehoekjes vliegen, waarbij het vliegveld nog net in zicht blijft. Telkens opnieuw proberen de wolkenbasis te bereiken blijft een uitdaging.
Hadewych was ook weer gezellig van de partij. Na een leuk verhaal over de kast die gisteren terug geplaatst zou worden in de nieuwe aanbouw, was ze al snel paraat om de sleep te gaan doen. Dat blijft Hadewych zo mooi doen. Volgens mij was ze ook uiterst tevreden met de vlucht, want ze is toch een hele tijd boven gebleven. Andreas wilde graag een taakje gaan vliegen samen met Emiel. Aangezien Andreas helaas een beetje verlaat was, ging Emiel alvast in de lucht wachten op hem. Emiel is ook nog naar Bourtange gevlogen en na ruim 3,5u weer keurig op het vliegveld weer geland. Tijdens de sleep met Andreas kwamen we de mooie kleuren van zijn vlieger in de blauwe lucht op groet afstand tegen. De laatste vlucht van Andreas was niet zoeken naar thermiek, maar veel lol beleven aan het scherpe bochten nemen met veel snelheid te maken. De vlucht werd afgesloten met een keurige flair landing netjes op de voeten. En gelukkig had Joost ondanks zijn drukke werk, toch vrij kunnen maken op deze thermische dag. Het competitief gedrag van Joost is nog niet verdwenen, want toen hij zag dat Martin al vertrokken was een mooi bleef hangen, wist hij zich zelf verzekerd met zijn nieuwe vlieger klaar te maken om zo snel mogelijk te starten. Onderweg brak zijn eigen breukstukje, zonder dat hier een reden voor zou zijn. (Oud touwtje misschien 😉 ). Gelukkig waren we al op voldoende hoogte, zodat hij nog voldoende aansluiting kon vinden voor achteraf gezien een schitterende vlucht. (Klik) Joost is namelijk naar zijn woonplaats gevlogen in 4,5 uur. Hij heeft onderweg waarschijnlijk het trainingsveld van Heleen haar deltavliegschool gezien te Nieuw-Schoonebeek, zo ik zijn track kan beoordelen. Heel goed gedaan Joost.
En er was nog een bijzondere gebeurtenis op het vliegveld. Het vliegtuig dat Coen & Cornelia in Duitsland hebben gekocht is vandaag aan komen vliegen door de voorheen Duitse eigenaar. Omdat het zo prachtige dag was, dacht de douane en luchtvaartpolitie, laten we daar eens een bakkie gaan doen en gelijk een controle uit gaan voeren op het toestel dat binnen gaat komen uit Duitsland. (Doordat er een vliegplan wordt aangemaakt, is het voor de douane zichtbaar). Alles okay natuurlijk!
De blijheid straalt van Co&Co hun gezichten af. Binnenkort zal de Ekolot omgedoopt worden van Duitse registratie naar Nederlandse registratie. Dit is zo, omdat Coen een Nederlands brevet heeft. Ik kon einde van de sleepdag nog even plaatsnemen in hun nieuwe vliegtuig.
Wow, wat veel ruimte voor de benen en schouders wat gelijk opviel. En veel instrumenten. Nogmaals heel veel plezier met jullie mooie nieuwe vliegtuig.
Vrijdag waren Maya, Martin en Titus al op het vliegveld, voordat ik er was.
Er was gelukkig niet zo heel veel haast, want de wolkenbasis was nog laag. Later in de middag zou deze oplossen. Op de satelliet foto zag je de heldere band naderen. Martin heeft nog enkele nieuwe afstellingen kunnen uittesten naar aanleiding van gesprek met Manfred Ruhmor. Tevens hebben we allen een mooie buiten lezing mogen ontvangen van Martin over motoren, etc. Ik vond het buitengewoon interessant.
Titus is ook weer helemaal blij dat Martin hem de juiste manier van afstellen van zijn harnas heeft laten zien en hem er op gewezen heeft dat het ontbrekende rvs-oog een essentieel onderdeel is van het geavanceerde rugplaat systeem. Zonder dit oog kan dit harnas niet werken. Voor even is het oog vervangen voor een lus, zodat Titus kon ervaren dat dit een wereld van verschil uit zou maken. Zijn landing was daarna ook perfect en hij stak met een brede glimlach over naar de delta plek. Dus Titus gaat snel een rvs-oog scoren.
Het was al weer een tijdje geleden, dus dat was weer hartstikke leuk dat mijn vriend Nico op bezoek kwam op het vliegveld.