Zondag zijn we echt vroeg begonnen. Half acht was de DragonFly al airborn. We werden samen blij dat we er waren, ondanks de twijfelachtige verwachtingen, bleek het prima oefenweer. Chris en Theo vinden het steeds leuker worden en voelen ook dat het steeds meer vertrouwd gaat worden en dat het sturen lekker gaat. Pavel was vandaag voor de eerste keer en ik hoorde hem een kreet van verwondering slaken bij het zien van de landing van Theo: Waaaauw wat gaaf. En stond nog meer te popelen om ook met Heleen het luchtruim te kiezen.
Er werden pre-flight checks geoefend, er werd geoefend met het opbouwen en invouwen van deltavliegers. Enfin het was weer een leerzame dag.
Zaterdag stonden Nico, Theo wel klaar echter na een testvlucht bleek het onstuimig in de lucht en het wolkendek was niet hoog. De vliegdag is gecanceld.
Hey de blip/rasp map gaf vrijdag de 14e april wat reuring vanaf 14u zou er zo maar redelijk thermiek kunnen zijn. In de ochtend zouden Chris, Nico en Theo nog instructievluchten gaan krijgen van Heleen en Klaas en Johan zouden wat later aankomen om ook een ervaring rijker te gaan worden met een tandemvlucht. Nico had nog een onverwachtte landing te maken. Daarom tijdens een vlucht altijd bekijken waar je veilig kan landen, mocht er onverwachts iets gebeuren dat je vroeger los raakt van de DragonFly.
Gijs, Martin en Otto wilde op tijd de lucht in om er zeker van te zijn dat ze een leuke thermiekvlucht zouden kunnen maken. Het was een mooie dag geworden en ik heb van 8-20u in de lucht gehangen en daarmee ook heel wat kilometers afgelegd, want mijn livetrack gaf maar 196,7 km aan deze dag. Oeps niet ingesmeerd met zonnebrand, als dat maar geen garnalen hoofd gaat worden. (gelukkig viel het achteraf reuze mee). Ik moet zeggen dat ik het wel heel stoer vind, en dat Heleen wel een heel goede conditie heeft, om zoveel mensen op 1 dag instructie te geven onder de deltavleugel. Petje af hoor. De ervaren piloten hadden volgens mij uiteindelijk toch uren in de lucht gehangen. Toen ik de DragonFly aan het kuisen was, kwam Gijs aan met een ongelooflijk brede glimlach en blij vol met lovende woorden over zijn vlucht. Dank voor het afzetten onder de wolkenstraat. Hij kon zo racen in 1 lijn naar Emmen zonder maar enigszins hoogte te verliezen. De terugweg was wel een grotere uitdaging en moest veel tactieken bijeen schrapen om uiteindelijk toch weer op vliegveld Stadskanaal te landen. Super vlucht. Otto had de eerste vlucht niet de kans kunnen pakken lang boven te blijven. Maar de volhouder wint en ook Otto wist samen met Martin een hele tijd de thermiek te vinden. Vanaf de grond was het te zien hoe Martin net voor de wolk aan de zonzijde zich omhoog liet klimmen naast de groeiende witte bloemkoolwolk. Wow, en later hoorde ik ook van hem dat hij in een mum van tijd op de 1600 zat.
Interview van Anne en Eline na de deltavlucht.
O, wat was het weer een ongelooflijk leuk paasweekeinde. Het begon al met een versierde DragonFly en allerlei cadeautjes. De luitjes waren erachter gekomen dat ik weer in een nieuw jaar getreden ben na mijn geboorte. Allen heel hartelijk dank voor de verrassingen.
Al vroeg in de ochtend waren de leerling-piloten zich aan het voorbereiden om samen met Heleen een tandemvlucht te gaan maken. Tijdens deze vluchten gaan ze leren de delta te besturen met behulp van gewichtsverplaatsing. Als je de video’s van Heleen bekijkt, dan ziet er dat wel heel relaxed uit, en ook een veilig gevoel dat de instructeur vlakbij is.
Dadinda, Lars, Nico en Arjen hadden een gezonde spanning, want het was al weer een tijdje geleden. Dat is goed voor de focus. Ingi ging gaat binnenkort solo, maar wilde toch nog graag even een tandemvlucht samen met Heleen. Martin had een leuk hulpkarretje gemaakt, dat normaal voor een kajak wordt gebruikt. Martin heeft een nieuw vlieg-instrument en dat heeft in de praktijk altijd een fijn-tuning nodig. Er zijn tegenwoordig zoveel instellingen mogelijk en je wil natuurlijk het optimale wat voor jezelf het meest voldoet.
Zo voor de eerste keer dit jaar, wilde Henk een vlucht maken in rustige omstandigheden. Het was inderdaad een smooth sleep en zelfs nu wist Henk er toch een heel tijdje +0,2 uit te halen. Leuk!
Beide sportieve dochters van Nico waren ook van de partij. Eline en Anne wilde ook eens graag ervaren wat hun vader daar in de lucht voelt. Ik zag op de video’s dat ze al behoorlijk het stuur in eigenhand namen en de bochten waren ook spectaculair zo voor de eerste keer.
Arjen, kwam er achter dat de vin nog niet goed was bevestigd. De achterste beugel was namelijk los gegaan. Daarom is een pre-flight check ook altijd belangrijk. Met Arjen slepen voelt al heel vertrouwd. Zeker de laatste vlucht, waar de focus lag op de start ging helemaal goed. Tijdens de sleep is hij keurig in positie en zelfs bij zijn eerste zwakke thermiekbel anticipeerde hij feilloos. Top.
Cameron Strachan wil het deltavliegen ook weer oppakken en is daarom naar het vliegveld Stadskanaal gekomen voor informatie. Hij heeft zowat overal in de wereld, zoals Amerika, Afrika, China, Autstralië, etc. maar nog nooit in Nederland. Dus dit was met Heleen samen zijn eerste vlucht in Nederland en hij vond het fantastisch. Welkom op de club Westerwolde te vliegveld Stadskanaal (EHST)
Lars heeft zaterdag zoveel indrukken gehad, die hij zondag wilde gaan verwerken. Hij wil het stap voor stap gaan leren.
Impressie video van Addinda’s droomvlucht
Zaterdagavond kreeg ik nog een leuke verrassing van Adri, Arjen, Henk en Ingi bij de Dolce Vita (Tony). Heerlijk gegeten en gedronken, echt super gaaf was dat. Nogmaals dank.
Maandag zou te harde wind zijn, dus deze dag moeten we helaas laten gaan. Ik zelf heb met hulp van Martin nog een aantal onderhouds werkzaamheden gedaan aan de DragonFly en WC-pot vervangen bij het heren toilethuisje op de camping. Ben ook nog een beetje aan het ruimen geweest in de hangaar en heb de gele banden van de grounded dolly verwijderd en de velgen vervangen. Maandagmiddag weer naar het westen vertrokken en Connie had mijn prakkie al klaar 🙂