Zondag de 21e had Coen zijn reserve REV al vroeg opgebouwd. Na de eerste sleep bleek wel dat er nog getuned moest worden, want het vliegen ging erg stug en zwaar. Was wel interessant te zien hoe de tip en de sprocks met 1 slagje omhoog werden gedraaid. Je zou zeggen moet daar verschil in gaan zitten? Nou wel degelijk dus. Na 1uur en drie kwartier vliegen kwam Coen me helemaal blij tegemoet lopen met zijn vlieger. Niet alleen de mooie landing was natuurlijk heel fijn, maar het slepen ging ongelooflijk veel makkelijker, terwijl het al heel wat thermischer was geworden. Nog een heel klein slagje en dan moet het helemaal perfect zijn.
Zo deze ligt in de hangaar te wachten tot de 24e, want dan begint het NK-sleep op EHST, waar 10 sterke piloten aan gaan meedoen. De dag hebben we lekker kunnen afsluiten met een broodje vliegenier, klaargemaakt door Lisa en Gerdina.
Zaterdag de 20e was een prachtige zomerse dag en er was een Airrally EHST georganiseerd. Dit was een heel leuke dag geworden met vele clubleden die ook gemotoriseerd vliegen.
De taak was EHST-EHGG-EHZZ-EHST-BBQ. Arend deed de score voor RT gebruik. Jordy & Milou, Herman & Els en Martijn hebben hun uiterste best gedaan om deze dag vloeiend te laten verlopen. Allemaal blijde gezichten en een verrassende BBQ, want Karin en Jan waren ook gekomen en Jan heeft het vlees heerlijk mals gegrild. Lisa en Gerdina hebben ook heel erg hun best gedaan, want dan is het in de spits wel erg druk.
Zelf ben ik naar EHZZ gevlogen samen met Nico, om daar wat te gaan helpen met het parkeren van de vliegtuigen. EHGG is namelijk een gecontroleerd vliegveld en dan heb je een transponder nodig.
Vrijdag de 19e was een mooie dag voor Martin om verschillende randbogen te gaan testen. Er zijn namelijk randbogen die redelijk flexibel zijn en er zijn randbogen die erg star zijn, omdat deze o.a. ook met carbon zijn vervaardigd. Manfred Ruhmer (4-voudig wereldkampioen hanggliding) heeft daar ook een aantal adviezen in mee gegeven over deze verandering. Binnen een mum van tijd zat Martin op sky high hoogte. In de sleep kon ik weinig verandering voelen tussen de verschillende randbogen. Martin waarschijnlijk wel. Hij zei tenminste dat het een leerzame dag was en weer 1u40 airtime.
Coen en Martin hebben Jans nog geholpen om met speedtape de wielkap voorlopig te herstellen, dat de Airrally morgen toch gevlogen kan worden.
De verwachting is dat op woensdag 17 augustus vanaf half negen tussen de buien door een rustige periode is om enkele lesvluchten te maken. Voordat de dienstdoende havenmeester er zou zijn heeft Erik-Jan zich beschikbaar gesteld om vanaf half negen havenmeester te zijn. Het leek erop dat we tot 11 uur door zouden kunnen gaan. Nogmaals dank Erik-Jan. Nico van Ginkel heeft 2 prachtige instructie sleeps mogen meemaken en zijn partner Gieneke had ook wel zin om te vliegen, maar dan leek het haar in de DragonFly wel aantrekkelijk, mits er rustig gevlogen kon worden. Beloofd. Achteraf bleek Gieneke een vlieghandje te hebben. De bochtoefeningen gingen zeer subtiel en hield de DragonFly mooi vlak. Het zweven vond ze ook prachtig om zo het gevoel te krijgen hoe het bij deltavliegen voelt. Toen ze beneden uitstapte riep ze gelijk spontaan: “Ik wil ook gaan leren deltavliegen” Prachtig toch. Bob kreeg bij zijn eerste vlucht wat meer te verwachten, want ik ging wat oefeningen doen, zoals onverwachte bochten, snelheden, hoogtes, etc. Maar Bob was niet uit zijn goed gekozen positie te krijgen. Keurig gedaan Bob. Hij merkte wel dat je idd uiterst geconcentreerd de DragonFly moet volgen, en dat het best wel energie kost. Daarom was zijn 2e vlucht waar we de thermiekbel indraaien gingen oefenen ook voldoende voor vandaag. Het ging trouwens uitstekend. Heleen heeft doen besluiten in samenspraak met mij, dat Bob zijn sleepaantekening kan gaan aanvragen. De KNvVL papieren werden ingevuld en we zien sympathieke Bob graag terug op EHST als hij vrij wil komen vliegen achter de DragonFly.
Ik ging in de avond droog de supermarkt in, maar bij terugkomst kleddernat van winkel tot auto. Dat was een fijne bui die de sloten weer deed vullen.