Fred Lanning heeft een prachtige dag uitgekozen om met zijn nieuwe deltavlieger te gaan vliegen. Rustige wind redelijk recht op de baan, zonnig en lieflijke wolkjes. Zoals Martin al eerder zij, dat er in september dagen kunnen zijn met overal rustige thermiek. Nou vandaag was zo’n dag. Fred was begonnen zijn zijlatten te controleren met het lattenplan. Daarna opbouwen en ophanghoogte controleren. De dolly werd ingesteld op de juiste invalshoek. En daar konden we gaan. Dank aan Jan Reinders die voor ons de dolly van de runway wilde halen. Helemaal Top. We hadden met elkaar afgesproken de 1e sleep niet hoog te gaan, zodat Fred zich volledig kon focussen op de landing. De aanpassing voor de 2e sleep is een halve bottombar meer VG erop (Totaal 1,5 bottombar). Dat later ook de ideale snelheid bleek te zijn. En bij het landen de uprights hoger vastpakken, zodat de flair geoptimaliseerd kan worden. Volgende keer nog iets meer snelheid bij de final, dan is het helemaal top. Fred was trouwens binnen no time op wolkenbasis en heeft heerlijk kunnen vliegen. Het was voor hem alweer een tijdje geleden, maar het is als vanouds. Het voelt heel vertrouwd.
Na deze fijne vliegdag ben ik nog wat clubwerkzaamheden gaan doen, zoals schuren en schilderen. De volgende dag ging het plots harder waaien, zodat het beter was te stoppen en een andere keer verder te gaan.