Vorige week hadden nog een aantal mensen van de campergroep die Jans had uitgenodigd op EHST een leuke beleving mee kunnen maken met een droomvlucht in de DragonFly. Wat veel blijde gezichten waren er weer te zien bij de club. Deze week werd uiteindelijk een week met veel uiteenlopende emoties. Dit omdat de DragonFly dingen deed, die je niet wil en dat hij dingen niet deed, die hij wel zou moeten doen. Dus er is deze week heel veel onderhoud gepleegd. Veel Rotax-video’s via het Rotax-lidmaatschap bekeken en adviezen ter harte genomen van Martin, Coen, Franz Aircraft Service, Cycloon Holland, Spreuwenberg Aircraft service, Peters Aircraft Maintenance, etc. etc. Het lijkt erop dat de knallen zijn verdwenen na een volledige overhaul van de carburateurs. Echter de motor ging steeds minder toeren geven. Toen kwam Martin op een geweldig idee om te kijken of de sproeiers wel dezelfde specificaties hadden dan de oude sproeiers. Ik dacht nog net zoals altijd bestel ik een overhaul-set met hetzelfde bestelnummer. Wat bleek nu, dat de leverancier ineens sproeiers had geleverd met de maat, 1,65 i.p.v. 1,45. Dus de nieuwe sproeiers weer vervangen door de oude. En tjeee, Rinus weer helemaal blij, want de toeren (RPM) zijn weer terug.

De cursisten hadden zaterdag wel heel veel geduld opgebracht en hebben ook heel veel theorie gedaan. Uiteindelijk heeft iedereen toch nog vluchten kunnen maken.
De cursisten lieten keurig zien, als er calamiteiten zijn en de DragonFly piloot zwaait af dat men direct loskoppelt en rechtuit de vlieger netjes laat landen en op de voetjes terecht komen. Erik M en Nico helemaal top gedaan. Het waren best wel pittige omstandigheden met die zo belangrijke heerlijke thermiek. Maar ieder liet zien dat ze met hard werken keurig de DragonFly konden volgen.

Heleen heeft haar ontzettende lieve en enthousiaste intro’s een mooie vlucht kunnen geven. Springend van blijdschap met handen in de lucht kwamen ze na afloop de runway overlopen. Helemaal top. De laatste avondvlucht met Remi was wel heel bijzonder te noemen. Niet eerder had ik deze situatie gevlogen. Aan westkant de ondergaande zon in honderdtal oranje kleuren en aan de oostkant de volle maan in zachtroze bedje van heiige lucht. Fantastisch.

Zondag zou de wind te hard zijn in de ochtend voor de cursisten dus de dag was helaas voor de betreffende gecanceld. Connie en ik zijn toch maar gebleven en heb eigenlijk de hele dag administratie, logboeken, etc zitten doen. Einde van de dag was het zo rustig weer, dat ik het niet laten kon om toch nog even te gaan vliegen. Wolkenbasis heb ik net niet gehaald, maar ik heb met moeizaam thermieken 48 minuten nodig gehad om de 1700 te halen. Natuurlijk was ik kei trots en inmiddels ook wel een beetje afgekoeld, omdat het daarboven nog geen 8°C meer was. Wat heb ik genoten van het uitzicht. Zelfs de waddenzee kon ik goed zien. Weer een helemaal blije Rinus, omdat de DragonFly het ook weer lekker zijn best doet. De zaterdag had ik meer dan 15,5 km hoogte gesleept en 255 km afstand afgelegd.

En Coen heeft ook een beste vlucht gemaakt 116 km af te leggen en netjes te landen te Hall. Grappig was dat hij dacht de taak naar Elst net niet gehaald zou hebben en dat Sander en Emiel allang daar waren. Echter hoe het precies zat zie je in de video die Coen heeft gemaakt. Dit mag je niet missen: Klik

Gelukkig kan ik deze week van emotie rollercoasters heel rustig en tevreden afsluiten.

Volgende week ook weer een druk weekend, want dan gaat het NK-sleep van start o.l.v. Adrie Bijsterbosch. Hopelijk hebben we mooie weer, dat er een aantal taken gevlogen kunnen worden.