De eerste dag is aangebroken van NK-sleep.
11 deelnemers zullen proberen te strijden om de begeerde adelaar te gaan winnen deze competitie. Koos zou donderdagavond nog een rustig vluchtje willen maken op de vleugel waar hij nog niet op had gevlogen. Ik was 15u van huis vertrokken, echter elk knooppunt was wel een beginnende file, telkens tot stilstand. Bij afslag Harde zei tom traffic dat ik maar af moet slaan, want de volgende snelweg staat helemaal vast. Wat nu een prachtig kronkelende weg waar je heerlijk 60 kan sudderen, dwars door het prachtige oeroude veluwse landschap. Ik droomde al dat ik nu echt wel de wolven zou gaan zien, zo rustig, zo wijds. Enfin ik kwam uiteindelijk 19:30u op EHST aan. Dat was dus een uurtje langer en de buienradar liet ook ineens heel wat anders zien, en in korte tijd ging het plenzen. Koos was inmiddels naar huis gegaan en zou morgenochtend weer terugkomen. Daar ik dacht dat er al vroeg een tiental piloten aan het voorbereiden zouden zijn voor de mooie vliegdag die er vrijdag zou komen. Zon scheen al volop en het was een strak blauwe lucht in de ochtend. Enfin, helaas waren er maar 2 deelnemende piloten. Vreemd dat er niet meer animo was. Om 11u kwamen de eerste cumultjes in het blauw en Koos stond 11:30 al gauw startklaar. Een lift naar een zuigend wolkje was voor Koos voldoende om te releasen. Snel terugduiken en Martin gaan halen, zodat ze samen de thermiek konden benutten. Marjoleine zag ik al op de fiets naar de startplaats racen, geel hesje aan en nadat Martin was gestart heeft ze keurig de dolly opgehaald. Dank, dat was erg tof. Het was een bijzondere sleep, want net na de hangaars hadden we al een bel, waar ik samen mee in kon draaien. Paar rondjes van ruim 5+ en we waren op hoogte in een vloek en een zucht. Martin realiseerde zich eigenlijk nog niet eens dat het zo snel ging en zag plots de stijg op zijn instrumentarium en wist toen natuurlijk snel te releasen.
Daarna ging ik met de DragonFly belletjes zoeken. Heb ze gevonden hoor, met motor bijna idle, toch belletjes van 0,1-0,4 m/s kunnen gebruiken. Wow, hoe is het mogelijk zoveel kilogram door thermiek worden gedragen. Dit was echt een heel leuke dag, en zou ook een heel beste wedstrijddag zijn geworden, omdat het allemaal zo snel ging. Op een gegeven moment kwam een video binnen van Martin, dat hij geland was op GOAL, namelijk het veld van boer Stapel. De vlag bij de milieustraat was erg handig om als windvaan te gebruiken. Even later kwam Koos ook aanvliegen en liet een keurige landing zien op de voeten, zoals een voorbeeld mag zijn. Marjoleine deed wederom een goed daad, om de mannen op te halen te Havelte. Ben benieuwd of deze taak geldend is voor het NK, zo ja dan is er een flinke voorsprong gemaakt š Koos zat in de veiligheidscommissie, Martin in de taakcommissie, Marjoleine was waarnemend wedstrijdleider. Dus Sander zet hem op met het implementeren van taak-1 naar Havelte 59 km (grapke hoor :-))