Vannacht een heel stukje geschreven en gedacht dat het doorgestuurd was naar de blog. Helaas dus niet en geen concept opgeslagen ergens te vinden. Een verhaal valt voor mij in ieder geval niet te reproduceren. Enfin, we beginnen opnieuw. Woensdagochtend. De kop is eraf en Adrie heeft een GO doorgegeven dat de NK kan gaan starten op EHST. De weersverwachting op de rasp map zegt lekker veel thermiek, dat gaat wat beloven. De deltapiloten hebben inmiddels hun plekje gevonden op de camping en zijn keurig op tijd voor de briefing.
Adrie heette ons allen van harte welkom en dankte EHST voor de gastvrijheid. Zoals gebruikelijk gaf Martin ons de weersverwachting gedestilleerd uit allerlei modellen. Ik gaf nog even de high-lights aan wat belangrijk is te weten op een vliegveld dat gemotoriseerd- en delta-vliegverkeer heeft. Het protocol hebben de piloten al eerder thuis bestudeerd. Wat ik wel grappig vond, is dat de prijzen al uitgestald stonden, voordat er nog maar 1 meter was gevlogen. Ook een kanjer van een wisselbeker (grote adelaar op een sokkel met vermeldingen van alle NK-winnaars in het verleden) gaat bij een goede wedstrijd worden uitgereikt met de nieuwe winnaar 2022. Het elftal wedstrijdpiloten zaten al te popelen op het terras van het paviljoen, om op te gaan bouwen.
In samenspraak met de havenmeester Els, is de runway 24 in gebruik genomen. Dat is echt wel fijn, achter de hangaars geen geluidsoverlast van de cross motoren en voor de DragonFly alles bij de hand.
Nadat de vliegers zijn opgebouwd en gecontroleerd, werd er goed gefocust de inmiddels bekend gemaakt taak ingevoerd in de instrumenten. EHST – Coevorden – Bourtange – Vlagtwedde – EHST(Goal). Dit is ongeveer 89 km hemelsbreed.
Op één foto die ik had gemaakt zaten allemaal ronde aura’s en met een zwart/wit filter erop leek het of Daan in een werkplaats sauna zijn instrument aan het vullen was met allerlei data. Daan heeft uiteindelijk de kortste sleep gehad van nog geen 3 minuten en nog lang niet op de afgesproken ontkoppelhoogte had hij zelf losgekoppeld. Daarna ook nog de stap genomen, blijf ik bij het veld of ga ik ervoor. Nou Daan ging ervoor en bereikte een mooie hoogte. Goed gedaan Daan. Ronald en Egbert kwamen op lage hoogte nog een stevige bel tegen en je zag ze weer heel snel sky-high vliegen en de startcirkel verlaten. Gijs zat hoog in een bel en later volgde Martin, Arne en Joost in de gaggle om te beginnen aan de taak. Zo was Fred al gauw uit het zicht en wetende dat hij een privé chauffeuse Ria heeft om hem te retrieven is wel een luxe gevoel in de lucht. Daar weet Coen ook alles van, want Cornelia stond al gauw klaar om uiteindelijk de verste retrieve te gaan doen, want Coen was geland bij Coevorden. Otto was de laatste piloot die gesleept ging worden. Boven het bos gingen we samen in een grote bel al cirkelend met 4,6 m/s omhoog. Dit kan echt niet beter, en afzwaaien maar. Achteraf bleek Otto de bel toch niet te gebruiken en ging wat verder richting Stadskanaal. Later zag ik hem hoog zitten, dat komt wel goed. Na de laatste sleep ging ik zelf ook nog thermieken en de kluchten kraaien die vlak boven de grond aan het draaien waren zijn idd een heel goede aanwijzing van waar de thermiek zit. Zo weer 100m erbij. Het slepen was vandaag ontzettend leuk om te doen. Ieder in de lucht en vertrokken en de DragonFly weer op honk. Dit komt ook natuurlijk door het goede grondteam werk van Adrie en Johan, die zich als starthulp en dolly-ophaler hadden ingezet. Een collega van Desirée wilde ook graag een beleving in de DragonFly meemaken en dat heeft ze gehad. Ze was zo uitbundig enthousiast, ook het zweven in de lucht vond ze prachtig en het zelf bedienen van de stick ging haar ook goed af. Cor zou ook nog in de avond een vlucht kunnen gaan maken in de rustige lucht, maar hij wilde eerst zijn delta rustig kunnen opbouwen, omdat deze nog verkort in de transporthoes zat. Dan maar morgen. Op een gegeven moment druppelde de berichtjes binnen, ben geland met locatie erbij. Maar van 3 piloten bleven de berichtjes weg. Zijn ze nog steeds vliegende? En terwijl ik dit dacht, zag ik Arne en Joost hoogte afbouwen boven het veld. Wow, dat is kei goed.
Later kwam er ook nog een berichtje van Sander. Hij was als eerste gestart en na 4,5uur geland 5 km voor goal. Ah, dat is jammer, maar wel een ongelooflijk mooie vlucht en hard gewerkt om zover te komen. Later gaat Sander ook nog proberen een link door te geven, dat de piloten zelf hun tracks kunnen invoeren en dat zo een totaalscore zichtbaar wordt. Of dit gelijk is aan de FS-comp is nog de vraag?