De kop is eraf. Adrie heeft een go gegeven om de NK woensdag te laten starten. Het weer ziet er goed uit en we mogen heel wat thermiek verwachten. De tentjes en campers zijn beetje bij beetje geplaatst en de deltapiloten zijn zich aan het voorbereiden om op tijd bij de briefing te zijn.

Op het terras van het paviljoen moedigde Adrie ons allen aan een fijne dag te hebben en dat er veilig gevlogen mag gaan worden. Latere briefing zou om 12 u zijn bij de opbouwplaats runway 24. Intussen hadden de wedstrijdleider en ik, de dienstdoende havenmeester gesproken en gemeld wat de bedoelingen van het NK zijn. De 1e taak werd EHST – Coevorden – Bourtange – Vlagtwedde – EHST dit ongeveer totaal 89 km.

Goed gefocust werden de taak coördinaten ingevoerd

Het slepen ging zo ontzettend fijn, en alle deltapiloten zijn in de lucht terwijl de DragonFly alweer aan de grond stond. Wat ging dat super goed gesmeerd. Shapoo voor Adrie en Johan die in de weer waren met het inhaken, controleren en dolly’s ophalen. Wow, dat is echt super leuk.

Het leek wel of Daan een bezoek had gedaan aan een sauna werkplaats. Tjee wat was het warm.

Daan heeft de stap gezet om toch weg te vliegen van het veld (en dat is voor de eerste keer een hele beslissing) Hij heeft toch een van de volgende dorpen kunnen bereiken. Top. Otto had nog niet zo lang in Nederland gevlogen, dus dat is al weer een persoonlijk record. Vele piloten kregen het toch wel moeilijk in de buurt bij Emmen. Een groot blauw gat. Martin zei al, dat alle meters die hij in hoogte had opgebouwd al piepend verdwenen, totdat hij helaas moest gaan landen. Coen was het verste weg geland, dus Cornelia op weg naar Coevorden om hem op te halen. Ronald ging helemaal goed achter de sleep. En wist nadat hij dacht te moeten gaan landen op EHST een hele sterke bel te vinden die hem naar een mooie hoogte bracht om verder een deel van de taak te gaan vliegen.

De glider van Gijs had ik nog niet gezien, maar wat een beauty is het zeg.

Gijs volgde een andere weg, maar zat al gauw sky-high naast de andere. Later in een gagel met z’n vieren op luchtpad.

Zo ook had Egbert een heel sterke bel op lage hoogte gevonden, die hem toch een leuke vlucht kon geven. Fred had het ook goed geregeld, want die werd opgehaald door privé chauffeuse Ria. Net toen ik de windvaan wilde ophalen, zag ik ineens 2 gekleurde delta’s hoogte afbouwen om te komen landen.

Yes, Arne en Joost hadden beide goal. Gefeliciteerd jongens, goed gedaan. Dan nog even wachten, misschien is Sander dan ook nog onderweg? Hij was als eerste vertrokken en als laatste geland, maar helaas net voor de goal (5km) moest hij toch gaan landen na ruim 4u vliegen. Net iets te weinig hoogte zeg. Maar absoluut super goed gedaan Sander. Met de laatste sleep heb ik zelf nog samen met een heel grote klucht kraaien een belletje kunnen nemen naar +100. Een collega van Desirée heeft ook nog een beleving in de DragonFly mee gemaakt en ze was uitbundig enthousiast na afloop. Sander heeft een manier gevonden om een score toe te passen met een online competition tool. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat. Het is een fijne vliegdag geworden en zelfs nog op een heerlijk ijsje klaargemaakt door Cornelia als afsluiting. mmmm thx.