Donderdag wat klusjes gedaan op het vliegveld, zoals het stoepje bij het toilethuisje weer onkruid vrij, de goten van het paviljoen weer plant en rommelvrij gemaakt en de grootste pollen van het terras verwijderd, etc.

Nog geen aanmeldingen voor het weekend heeft ons besloten om naar huis te gaan. Dit was ook alweer een tijdje geleden.

Dinsdag onze lieve kleindochter op mogen halen bij het ponykamp te Tielt-Winge. Er was nog een raadsel dat opgelost diende te worden om de eigendomspapieren van de pony’s te vinden. Als deze niet gevonden werden, zouden de pony’s niet op het kamp mogen blijven.

Pippa’s favoriete pony was dus ‘Prinses’ (30jr), hoefde niet meer te rijden alleen geborsteld te worden. Rijden ging op een witte pony die vooraf in regenboog kleuren was geschilderd en mooie vlechten in de manen.

Enfin, de kinderen hadden al heel wat letters gevonden. De leidster vroeg of ook de oma’s en opa’s mee wilde puzzelen. De eerste 3 letters die ik zag was de O, P en A. En ik wees dat aan. De kinderen keken mij aan, van heeft hij de documenten? Connie zag het woord ‘wagen’. Toen riepen de kinderen, jaaa…. Pipowagen? Als spurt ieder er op af en na grondig doorzoeken, kwamen ze de box tegen met de eigendomspapieren. Yes, de pony’s zijn gered. Het programma was nu klaar en de Pippa mocht ons voorstellen aan alle pony’s die er waren. Dit werd met vol enthousiasme gedaan. Echt heel leuk. Na het eten gingen we gelijk door naar EHST. We hebben het rustig aangedaan denk ik met 2 pauzes, zijn we ruim 5u onderweg geweest. Maar zo kon ik wel op tijd zijn om de DragonFly klaar te maken. Heleen was klokslag 7u al present.

In alle vroegte is ons Con al paraat.

Connie was weer havenmeester totdat de dienstdoende havenmeester het zou overnemen. Om 8u kon ik het eerste proefrondje gaan vliegen. Tot 200m beetje onrustige lucht en daarboven heerlijk stil. Chris was inmiddels al paraat om samen met Heleen en de tandem gesleept te worden. Dat ging weer helemaal perfect. De eerste paar honderd meters was wel even werken, maar daarna ging het soepel en gesmeerd. Perfecte landing ook. Chris hield de pitch goed in de peiling en corrigeerde goed.

Super blij, het ging ook heel goed.

Niet te lang gepauzeerd, omdat het steeds harder zou gaan waaien. Dus hup, weer klaargemaakt en de lucht in. De grens van turbulente lucht lag nu al tot 300m. Heleen maakte zich nog zorgen, dat Chris de hobbels niet zo fijn zou vinden, maar tegendeel was het geval. Nee, niet loskoppelen, het is hartstikke leuk zo, allemaal verschillende luchten voelen is goed voor mijn ervaring, zei hij. Enfin lekker gevlogen, gestuurd, en mooi geland. Video

Later werd ook nog als simulatie het voorkomen van scharen uitgelegd.

Daarna gaf Heleen nog instructie, hoe de juiste manier van sturen was. Hoe komt scharen, en hoe voorkom je dat werd duidelijk uitgelegd in een soort van simulatie.

Bij deze 2 vluchten blijft het vandaag, want nu begon het toch wel echt te hard te waaien.

Ik heb met de DragonFly ook 2 records gebroken vandaag, namelijk langzaamste groundspeed met slechts 5 km/u aan het slepen. Chris vond het zo vreemd, omdat hij dacht gewoon stil hangend naar boven te gaan. En mijn snelheidsrecord over de grond met 155 km/u. Nu nog even de moed opgepakt en 200 m2 hangaar gestofzuigd. Dat ziet er weer netjes uit. En inmiddels is Coen en Cornelia met hun Flitsch naar vliegveld Lelystad gaan vliegen. Daar is een special day Fokker Four’s 40 jaar bestaan. Nou ik kreeg al te horen dat zij over de grond ook heel erg snel gingen. Tijdens een kopje koffie drinken bij de caravan hoorde we een witte Cessna overkomen. Later bleek dit Diederik met Laura te zijn op rondvlucht vanaf Ameland. Hij wilde Laura zijn favoriete vliegstek in Nederland laten zien, en hoe kan dat beter vanuit de lucht.

EHST vliegveld Stadskanaal, vliegclub Westerwolde vanuit Cessna vanaf Ameland.