Vanaf 2014 heeft de 12e week (eind maart) een aantal mooie vliegdagen. Zo ook dit jaar was woensdag 24 maart een prachtige dag. Zon, wind recht op de baan en zelfs op het juiste tijdstip thermiek. Ronald heeft deze dag kunnen gebruiken om zijn nieuwe Bautek Fizz in te wijden met zijn eerste vlucht.

Judith en Ronald bewonderen de nieuwe aanwinst. Beetje spannend is het wel.

Omdat Ronald al zo lange tijd heeft gevlogen op en Aeros Discus is het toch een beetje spannend om een deltavlieger te gaan vliegen van een andere fabrikant. Alles werd goed gecheckt en de vrolijke gele en rode kleuren schitterde in de blauwe lucht. De vraag rees op wat is eigenlijk het stopteken als je al klaarligt op de dolly en de DragonFly is al aan het rijden? Dit is eigenlijk heel simpel, namelijk: releasen. Je kan, en moet ook releasen als je wil stoppen tijdens de start, om wat voor reden dan ook dat een mooie start zou kunnen verhinderen op het laatste moment. Je merkte duidelijk dat er weinig weerstand was tijdens de sleep. Met een klein beetje lager (4-6 meter) vliegen zou het ideaal zijn. Nadat Ronald de instelling van zijn VG anders had ingesteld ging het helemaal perfect en ging hij als een speer. De landingen waren ook appeltje eitje.

Bart geeft instructie aan Glenn, Don, Heleen, Erik, Nico en Jos.

Heleen had een aantal cursisten ingedeeld om samen met de instructeur Bart een tandem instructie vlucht te gaan maken. Veel nieuwe gezichten Heleen, Bart en Glenn zijn mij bekend. Het was ook fijn kennis te maken met Don, Erik en Jos. Don heeft eerder ook gemotoriseerd gevlogen en had een PPL licentie. Dat hij het vliegen weer wilde gaan oppakken met deltavliegen is een heel mooi boeiend verhaal. Na een korte briefing over EHST van mij heeft daarna Bart een briefing gegeven over het tandemvliegen, van wat je kan gaan verwachten. Als ik zo de gezichten bekeek van allen na de vlucht, dan was dat mooi om te zien. Blij, spannend, intensief. Nico had een extra bof, want ze konden namelijk een leuke thermiekbel oppikken die ze toch een tijdje in de lucht hielden. Jos had zijn circuit iets anders willen indelen, maar koos voor de veilige oplossing om nog net een keurige buitenlanding te maken. Van Bart heb ik begrepen dat de mensen op 100m na de start zelf het “stuur” in handen kregen. Dan kan ik niet anders zeggen dat men allen een goede positie had aangenomen ten opzichte van de DragonFly. Heleen heeft alles zelf gedaan van start tot landing. Om minder kracht te hoeven gebruiken, kan de instelling van de bridle nog iets worden aangepast. Uiteindelijk had Heleen idd het prachtige weer besteld en is het een mooie vliegdag geworden. Helaas geen onderonsje na he vliegen, vanwege de avondklok. Uiterlijk kwart over 5 moest ik vertrekken om voor negen thuis te kunnen zijn. Het is gelukt 🙂