Blog Image

DFblog

EHST Stadskanaal zeilvliegen

| DEBENECUP || KNOALCUP || WESTERWOLDE CUP || ARCHIEF || FEITEN || GALLERY ||
| INSTRUCTIE || LINKS || SHOP || CONTACT || FANCLUB || AGENDA |

Week-37

EHST Posted on vr, september 13, 2019 14:34:52

Zondag 15/9 voor delta’s geen geschikt weer. Teveel wind en dus moeilijk op te pakken thermiek. Coen en Cornelia zijn wel overgebleven op de camping en ik werd verrast door een heerlijk klaargemaakt vers fruit ontbijt van Cornelia. Het was fantastisch leuk dat er vrienden op bezoek zijn geweest op het vliegveld. Paul heeft zelfs een rondvluchtje met me gemaakt. Vera bleef toch liever aan de grond. 🙂 En Nico kwam na een ritje motorrijden ook nog even aanrijden. Was toch nog een super leuke dag.

Ik gaf Paul wat vertrouwen, door te zeggen: “Hoe zat dat ook al weer?”
En daar gaan we dan…. 😉

Op zaterdag 14/9 ziet de thermiek verwachting er mooi uit 🙂

En idd de verwachting is uitgekomen. Wat een prachtige thermische dag is het geworden. Heerlijke rustige thermiek die je tot wolkenbasis liet komen. Er was een taak uitgezet naar Hoogeveen tegen de wind in en met de wind in de rug weer terug naar Stadskanaal. 17 Km voor Hoogeveen begon het wel erg blauw te worden, zodat Emiel besloot terug te vliegen. Maar toch in 3 uur tijd zo’n 108 XC-punten gescoord. Toppie. De track van Coen heb ik wel gezien maar nog niet ingelezen, maar heeft ook tegen de 3 uur gevlogen. Henk had als uitdaging zo ver mogelijk te komen tegen de wind in en dit is hem mirakel goed gelukt met Zijn Discus. Ik heb ruim een half uur gereden om hem ergens nabij Schoonloo op een prachtig veld op te halen. Dat is toch mooi als je zo aan het rijden bent en bedenkt, dat hij dat hele stuk heeft gevlogen. Toppie. Jeroen heeft ook nog een heel tijdje met Henk en Coen gevlogen, maar koos uiteindelijk voor het luchtruim met minder wolken en sloot af met een keurige landing. Toppie. Cornelia had de sleep van de dag, zo lekker relaxed al dobberend en rustig naar boven. Mooi een tijdje gevlogen en daarna natuurlijk zoals gewend een prachtige landing. Toppie. Paul kwam wat later aan, en is ook als laatste gestart. Maar dat was voor hem geen enkel probleem. Hij is alle kanten op gevlogen en kwam telkens weer in de buurt van het veld en bleef een luxe hoogte houden. Toppie.

Emiel voldaan na lange vlucht


NK-sleep 2019

EHST Posted on wo, september 11, 2019 20:52:54

Deze jaarlijks terugkerende wedstrijd was gepland 4 t/m 8 september te Lemelerveld. Dit is een mooi vliegveld voor de zweefvliegtuigen 80 km ten zuiden van EHST. Helaas lieten de weersomstandigheden het alleen toe om zondag de wedstrijd te kunnen laten doorgaan. Voorspelling was helaas niet je van het, maar niet klaar staan is zeker niet vliegen, dus de sportcommissie deltavliegen had een ‘go’ gegeven. Zaterdagavond gaan rijden om zondagochtend op tijd te kunnen vertrekken. Met 25 km/uur wind in de rug kon ik club Salland na 1 uur vliegen in heel rustige lucht bereiken. Dit is alweer het 14e jaar dat de groene DragonFly voor de deltist deelnemers van het NK klaarstaat. De tijd vliegt zeg maar. Heerlijk om allemaal ervaren piloten te slepen. Ronald heb ik in de felste thermiekbel kunnen plaatsen. We gingen samen met +5,5 m/s omhoog. Helaas waren de thermische omstandigheden heel grimmig. Zo weer wel wat, een zo weer helemaal niets. Maar toch denk ik dat de piloten leuk hebben kunnen vliegen. Vroeg in de avond verzorgde Annet de prijsuitreiking voor het betreffende het kampioenschap NK-sleep en NK-overall (berg+sleep).

Emiel kreeg een leuke toespraak van Coen, die zijn gouden FAI speld dit jaar heel erg verdiend heeft. Emiel is een ware aanwinst voor het kernteam.

Ik kon dit helaas niet meemaken, omdat ik op tijd terug in Stadskanaal moest zijn. Onderweg prachtige shots gezien. Overal bewolkt en dan ineens een zonnige plek met een radius van 100 m. Precies daar in stond een soort dart van een honderd meter hoog in regenboogkleuren. Vreemd was, dat dit bij lange na niet in contact kwam met het wolkendek. Ook was de terugreis toch wel enigszins spannend, want enige forse buien kwamen mij ten westen langs en passeerde me nog geen 5 km van de ideale lijn terug naar EHST. Bij aankomst was ieder al weg van het vliegveld en moest dus eerst contact opnemen, hoe dat ook al weer zat met het alarm. Want dat was natuurlijk al ingeschakeld.

Mooi op tijd voor sunset kunnen landen, ondanks de nu 30 km/u wind tegen.


Week-35

EHST Posted on di, september 03, 2019 09:10:43

Ondanks de toenemende wind uit het zuiden is het toch een super leuk vliegweekend geworden. De grote verrassing was natuurlijk dat Pippa, Ellen en Rob ook op het vliegveld zijn geweest. Ik zag ze arriveren toen ik met Jeff aan het vliegen was in de DragonFly. Jeff deed vlakke 360° rechts- en linksom zonder enige hoogte te verliezen. Top.

Jeff een geweldig goed gevoel hoe hij een vliegtuig kan besturen.

Jeff kon vandaag zijn glimlach van vreugde niet meer verbergen 🙂

Pippa kwam me al rennend tegemoet om opa op te halen. Kom, kom opa, ik wil je wat laten zien… het is een verrassing. Aangekomen bij de caravan zei ze met trompetgeschal em de armpjes naar voren de familie aanwijzend. Dit was wel even een geluksmomentje, om te zien dat ze het ook zo fijn vind allen bij elkaar op het vliegveld te zien. Voor Rob was het wel een hele poos geleden, maar heeft het ondanks de minimale omstandigheden toch even vol weten te houden. Martin en Arne hadden ook nog een start kunnen maken. Veel later kon niet meer, omdat de wind behoorlijk aan het aantrekken was. Helaas heeft Michiel dus niet meer kunnen starten.

Martin zie je nog rechts boven in de lucht.
Foto gemaakt door Pippa: Rob blij na mooie landing.

Pippa heeft zich ook weer lekker kunnen vermaken, natuurlijk even in de DragonFly sturen en het meerijden op de elektrische step was ook heel vermakelijk. Al met al een fijne dag. Zondag bleef helaas te lang bewolkt, maar Connie kon nu wel naar een verjaardagsfeestje van een collega op Goedereede Overflakkee.

Vlieg enthousiasme was al vlak na de geboorte in haar bloed 🙂
Pippa maakt nog even een familie kiekje.


Week-34

EHST Posted on ma, augustus 26, 2019 20:40:30
Zaterdag 15 kts wind OZO, dat is veel te stevig over de hangaars. Zondag daarentegen was het prachtig weer, kalme wind. Martin is als 1e gesleept en kwam weer als laatste terug op honk na 3 uur vliegen. Coen, Paul en Jeroen hebben zich mooi aangesloten in een gagel. Dit was vanaf de grond zo leuk om gade te slaan. Cornelia heeft weer heel wat uitleg gegeven aan geïnteresseerde mensen en ging zich alsnog klaarmaken voor de start. Ik was er zelf helemaal opgewonden van dat Cornelia via de radio kraak helder kon melden dat ze weer een bel had gevonden en ging door naar wolkenbasis. Yippie, helemaal blij. Daar kon op worden geproost aan het einde van weer een leuke vliegdag. 🙂


Westerwolde club rally

EHST Posted on za, augustus 24, 2019 22:30:25

2e editie van de Westerwolde clubrally is weer een succes geweest. Mooie route is uitgezet door de organisatie. Vliegveld Stadskanaal, vliegveld Lelystad en een tijdelijk vliegveld langs het Slotermeer zijn bezocht tijdens de rally. Rond 16u kwamen de eerste deelnemers weer terug. Wat natuurlijk heel erg leuk was, is dat Coen Jansen en Ferry Eykel in de Zodiac van Ferry de 3e plaats wisten te behalen. 🙂

Desirée overhandigde een snoepreisje aan Deelnemers Ferry & Coen voor het behalen van de 3e prijs bij de Westerwolde clubrally.


Week-34

EHST Posted on do, augustus 22, 2019 23:21:46

Dat ziet er goed uit voor de woensdag. Thermiek en wind recht op de baan. Dan gaan we naar EHST. Ik kon dinsdag om 22 u gaan rijden en daarmee kon ik woensdagochtend om half 2 me bedje induiken op de camping van EHST. Weer vroeg op om nieuw elastiek te scoren om de oude elastieken om de kabels te spannen van het voetenstuur te vervangen. Toen ik in de hangaar aankwam lag er een cadeautje op het stoeltje van de DragonFly. Wat ontzettend tof van Coen. Speciale droge smeercoating om de bewegende kunststof onderdelen te smeren, zodat het hoogteroer weer helemaal soepel gaat schuiven. Emiel was er al vroeg en hij heeft me mooi geholpen met het plaatsen van het nieuwe elastiek. Emiel, Gijs, Sander, Daan, Martin en Henk P, hadden al snel de delta opgebouwd en Martin ging om half 1 als eerste de lucht in en de andere volgde spoedig. Henk was nog net op tijd een vlucht te maken, want zoals voorspeld, zou het in de middag even dichttrekken. Echter onder de grijze wolken ging het nog gestaag omhoog. Om 16 u ging de 2e shift van start en de thermiek was alleen maar steviger geworden. Petje af voor Martin, want in de buurt bij Bourtange zat hij nog maar op 200 m, maar wist uiteindelijk toch een goede beslissing te maken om naar de juiste wolk te vliegen die hem weer op hoogte kon brengen en EHST kon worden bereikt. Daan had ook mooi gepresteerd. In een razend tempo wist hij wolkenbasis te bereiken. Kei goed. Ik zag op de track van Sander, dat hij waarschijnlijk de melding op zijn telefoon heeft staan: “Welkom in Duitsland”, want de Duitse grens was hij gepasseerd, echter de weg terug ging anders dan gepland, namelijk in de luxe delta-indoor bus van Emiel. Henk heeft nog een mooie gelijkbenige driehoek kunnen vliegen. Gijs is nog wat zuidelijker gaan vliegen en heeft weer netjes het thuishonk gehaald. Na alles weer ingepakt te hebben zijn we met een groepje bij Tony gaan eten. Het eten was voortreffelijk (Pasta di Niel aanrader). Bediening was lief en de kok had goed zijn best gedaan. Dat was weer een mooie afsluiting op een fijne zomerse vliegdag.

Nico had nog een leuk bloemstuk gevonden dat na de sleep door de DragonFly in elkaar was geknutseld.



DragonFly blad

EHST Posted on zo, augustus 18, 2019 16:01:28

Onze lieve kleindochter heeft een mooi blad in de tuin gevonden 🙂



Week-31

EHST Posted on zo, augustus 04, 2019 09:23:40

Zaterdag 3 augustus heeft Martin wederom een hele tijd kunnen vliegen onder minimale omstandigheden. Helemaal top. Erik heeft de aanpassing op de nieuwe dolly uitgeprobeerd met de stuurbar van zijn tandem. De wind werd behoorlijk cross, zodat Coen, Cornelia en Erik besloten om het vliegen een keertje over te slaan. Daarin tegen hebben we nu tijd gehad om met zijn allen de DragonFly goed te bestuderen. Foto



Week-30

EHST Posted on vr, augustus 02, 2019 18:05:20

Zondag is een leuke vliegdag geworden met mooi thermisch weer. Martin van Helden wist weer 2,5 uur te zweven in de lucht en heeft weer van de hoge wolkenbasis kunnen genieten. Henk Peters was voor de 1e keer op EHST en kreeg een uitgebreide briefing. Buddy Nico hielp bij de start.

Henk had ook een nieuwe glider. Deze is kleiner dan dat hij voorheen had. Dit was dan ook duidelijk merkbaar tijdens het slepen. Piloot gewicht : zeildoek oppervlak is nu perfect voor hem. Het 7 kg lagere glider gewicht is ook een aangename bijkomstigheid voor de handling, zowel in de lucht als op de grond. De sleep ging super strak en in goede keurige positie. Henk had heel weinig moeite met het sturen en de landingen gingen ook perfect. Je kon wel zeggen dat het heel relaxed was voor beide piloten aan de kabel.

Foto gemaakt van Martin van Helden, door George Dijk vanuit de DragonFly.


WordPress migratie

EHST Posted on vr, augustus 02, 2019 16:55:37

Er heeft een migratie plaatsgevonden betreffende de blog: dfblog.mintgroen.nl naar WordPress. Volgens mij veranderd er niet zo veel, echter op mijn mobiel moet ik telkens kiezen voor desktopsite in het menu van mijn mobiel. Voorheen werd het onthouden. Om de menu’s te zien op de I-Pad is het een kwestie van de I-Pad draaien naar landscape.



Smart Finder

EHST Posted on vr, juli 19, 2019 10:46:33

Met een tip van Nico heb ik een paar verschillende “smart finders” besteld om te testen. Deze kunnen aan de tussenlijn worden bevestigd. Mocht de deltapiloot de tussenlijn verliezen onderweg, dan kan deze eenvoudig via een app op de telefoon teruggevonden worden. De radar geeft aan hoeveel meter verwijderd van de “smart finder” en laat de locatie zien m.b.v. google maps. Ben je in de buurt dan geeft de “smart finder” ook nog een akoestisch signaal.



week-29

EHST Posted on wo, juli 17, 2019 23:58:44

Woensdag 17-7-2019. Heb Hank onderweg opgepikt en zijn samen naar EHST gereden. De kist van Hank wilde graag weer zijn vleugels dragen en daar konden we samen goed bij helpen. Prachtige thermische vliegdag is het uiteindelijk geworden. Blauwe lucht, mooie wolkjes, kalme wind recht op de baan. Op het vliegveld gelukkig op tijd ontdekt… van achteren namelijk licht grijs, maar van voren A, B, C, DF smiley Heerlijk is het om weer eens in een t-shirtje te kunnen vliegen. Daarna had George ons nog geschoten tijdens de debriefing.



Fly4U

EHST Posted on vr, juli 12, 2019 11:25:51

Fly4U, wat een prachtige dag is het geworden voor 120 kinderen en vele vrijwilligers. Volop zon deed alle gezichten blij staan. Karsten Dijkstra verdiend wel extra complimenten om zo groot evenement in goede banen te leiden m.b.v. zoveel vrijwilligers. smileyKeaono (8 jaar) heeft laten zien dat hij een echte toppiloot is. Met zoveel beleid het vliegtuig besturen. Keano heeft het vliegen helemaal in zich en is wel een natuur talent te noemen.



Week-23

EHST Posted on zo, juni 09, 2019 08:44:30

En om 15u, mooier kan het voor de deltisten toch niet worden…Mooie wolkjes om 14u
Nog net de laatste dag van deze week zondag (1e Pinksterdag) een prachtige thermische dag (1200m) kalme wind recht op de baan.smiley



Foto’s Knoalcup 2019

EHST Posted on vr, juni 07, 2019 16:34:04

Karin, nogmaals hartelijk dank voor de mooie foto’s die je hebt kunnen maken tijdens het Knoalcup weekend. LINK.



Week-22

EHST Posted on za, juni 01, 2019 08:50:51

Zaterdag, prachtig thermisch weer met wind recht op de baan.In de ochtend met Remko een leuke vlucht gemaakt samen met Remko in zijn C42 naar de opendag van Middenmeer. Na vieren heb ik zelfs nog heerlijk kunnen thermieken met de DF tot wolkenbasissmiley



Knoalcup nagenieten

EHST Posted on di, mei 28, 2019 20:18:20

Nu eindelijk even tijd om over de Knoalcup 2019 te
schrijven. Wat een moeizame weersvoorspelling was het vooraf en mogelijke
variabele daar in meegenomen. Anderhalve week ervoor zag het er slecht uit en
daarna leek het elke dag iets beter te worden, echter de wind bleef hard en uit
de verkeerde hoek. Enkele dagen ervoor met Jürgen contact gehad. En hij kon
melden: “Das Wetter ist Scheiße” en dat
er geen mogelijkheid was om donderdag of vrijdag de route te kunnen vliegen,
vanwege zware regenval. Vrijdag opnieuw met elkaar aan de telefoon.
Voorspelling: zaterdag zou het een leuke dag kunnen worden, echter de blipmap was
niet hoopvol met zijn blauwe vlekken vol met zwarte punten. Zondag was zeer dubieus.
Jürgen zou op en neer 11 uur onderweg zijn in zijn DragonFly, om alleen de zaterdag
een uur te slepen, en dan weer te vertrekken naar Altes Lager, omdat hij anders
tot woensdag moest blijven om weer te kunnen vertrekken vanwege de buien, en
dat ging niet met zijn agenda. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen hem
voor 1 dag te laten komen, zoveel energie verloren te laten gaan. Wel
ongelooflijk lief van Jürgen dat hij me zei: Rinus als jij zegt dat “ik moet
komen, dan zal ik er op zaterdag zijn!” Uiteindelijk heb ik toch beslist om de
Knoalcup zaterdag en zondag door te laten gaan. Een aantal piloten hadden toch
de stoute schoenen aangetrokken om er vrijdag al te zijn. Vliegen was helaas niet
aantrekkelijk, vanwege overcasting en lage bewolking. Er werd door allen een
stevige wandeling ingezet richting het bos. Het weekend werd beloond met
uiteindelijk Australische lucht activiteit. Torenhoge Dust-Devils, overal
thermiek. In iets meer dan 3 uur zijn er 23 deltapiloten op hoogte gebracht.
Dit had nooit mogelijk geweest zonder super efficiënte grondploeg. Karin Zegwaard
had alles keurig onder controle, Mijke heeft ongelooflijk haar best gedaan en
zich helemaal in het rond gelopen van hot naar her. Dolly’s en benodigde
materialen halen, eten/drinken verzorgen, en voor ieder klaar staan. Frans, George,
Milan en Johan waren zeer goed bezig als starthulp. Nico Palar werd ook nog
even spontaan ingezet om de startlijsten te vullen. De havenmeesters lieten ook
elke 4 minuten weten, dat ze de DragonFly bewegingen opgenomen hadden. Zondag
ging eigenlijk precies zo, iets minder thermiek, dus gemiddeld 1 minuut langer
onderweg geweest met de deltapiloot. Uiteindelijk is het toch een mooi vliegfeestje
gaan worden, met heel veel bijzondere ervaringen. Diverse tracks gaven leuke
tekeningen, zoals een ijsvogel, zwaan, deltapiloot onder vleugel, dinosaurus en de DragonFly door Cornelia geschreven. Tanno
Rutten heeft in 2 dagen ruim 7 uur gevlogen. Emiel kwam de 1e taak als
eerste op goal, daarna volgde Koos en Kurt. Henk Drent had de 2e
taak als snelste gevlogen en voor hem was het ook de 1e keer. Een
aantal piloten hadden de 2e taak meerdere keren gerond.Rob had na
anderhalf jaar weer eens een heerlijke vlucht kunnen maken, die vol enthousiasme
door Pippa zijn dochter werd bekeken. Hadewych hield zich keurig aan de vooraf
gestelde tijdslimiet van niet langer dan 1 uur in de lucht te blijven om de spieren
te ontlasten. Met Ronald had ik tijdens de sleep een heel bijzondere ervaring. We blijven beide gefixeerd op dezelfde positie en het leek net dat we door 2 enorme handen gedragen werden naar boven, zonder ook maar iets te voelen van wind, druk of wat dan ook. Heel bizar. Met Jeroen en Jenet tijdens de sleep gaat fantastisch goed. Otto ging als een tornado zo snel naar hoogte in een thermiekbel. Keurig stabiel op goede positie. Maarten heeft wel een hele tijd gevlogen, maar de taak ronden ging niet zoals hij gewild zou hebben. Niko heeft ook weer dapper de taak ingezet en heeft totaal mooi 1,5 u weten te vliegen en een heel deel van de taken kunnen vliegen. Daar had Niko geen week later moeten landen, vanwege de schermutselingen rond de slag om Bourtange die dan met heuse kanonnen, musketschoten, klederdracht etc wordt nagespeeld. Eppo is ook nog een behoorlijke tijd onderweg geweest. Martin is luxe door Marjoleine opgehaald. Coen heeft de taak snel en kruislings uitgevoerd. Koos heeft ook nog kunnen laten zien, dat hij het deltavliegen niet is verleerd. Hij kwam vlot na Emiel aan op EHST, maar helaas heeft Koos zijn track niet door kunnen sturen. Arne heeft ruim 3 uur op grote hoogte door kunnen brengen en volgens horen wel 8x en Gijs 7x 😉 de taak heeft gevlogen. (zijn track is een wirwar van krullen).Holger de vader van Mijke heeft flinke hoogte kunnen bereiken en volgens mij ook best gevlogen. Kurt heeft beide taken ook heel snel kunnen vliegen, Top!
Van een aantal
mensen waaronder Michiel en Paul heb ik helaas geen track kunnen ontvangen, maar het gaat ook niet echt
om de punten, maar wel om het vliegplezier. Uiteindelijk is de score als volgt:
1e Emiel Jansen, 2e Kurt Huyge en 3e Sander van
Schaik. Als 1e van de sportclass is Henk Drent, 2e Jenet
van Oijen en 3e Ronald de Bats. Ronald heeft zijn Knoalcup nog tegoed
😊. De meeste piloten zijn nu weer geüpdatet om
het NK soepel te kunnen gaan deelnemen. Stekkertjes, apparatuur instellingen,
downloaden, vliegspullen check, etc. etc. zijn weer gecontroleerd. Al met al is
het een leuk vliegfeestje geworden en hebben we ontzettende geboft met het
prachtige thermische weer en veel blije mensen. Karin Zegwaard heeft heel veel
mooie foto’s gemaakt die zeker nog voorbij gaan komen. Johan Kaal heeft nog een leuk impressie filmpje gemaakt: klik



Week-21

EHST Posted on wo, mei 22, 2019 10:59:30

Vrijdag westenwind 10 kts, vluchtje EHST –> Berlijn zou een uitdaging kunnen zijn smiley. Woensdag stond ik beschikbaar, jammer dat er geen aanmeldingen zijn. Dus dan ga ik door met mijn werk en laat deze mooie vliegdag voorbij gaan. smiley



Knoalcup 2019 geslaagd!

EHST Posted on ma, mei 20, 2019 22:10:22

Ik wil gauw een paar woordjes schrijven, dat de Knoalcup weer een geslaagd vliegfeest is geworden. Wat een grandioos weer hebben we gehad. En het is zo ontzettend fijn om zoveel blije mensen te zien en ieder weer heeft kunnen oefenen en testen of de uitrusting compleet is voor het aanstaande Nederlands Kampioenschap te Lemelerveld. Dankzij de efficiënte grondploeg liep alles soepel en zonder incidenten. Nogmaals dank aan Karin Zegwaard, Frans Eikens, George Dijk, Nico Palar, Johan Kaal, Milan Hilenga, Martijn Flantua, Albert Klok, Karin Hilgenga en natuurlijk de ster van de Knoalcup Mijke van Gent. Foto’s etc volgen snel, als ik m’n werk weer een beetje op de rit heb. Tot gauw.



Programma

EHST Posted on do, mei 16, 2019 20:03:26

Jeroen komt als eerste met zijn prachtige combi al zoevend binnen.Inmiddels zijn Ronald & Caroline, Emiel, Henk, Eppo, Martin & Marjolein, Niko, Michiel ook al gearriveerd.



Meteo

EHST Posted on za, mei 11, 2019 09:36:16



Wijziging Knoalcup

EHST Posted on ma, mei 06, 2019 18:27:54

Beste deelnemers,

Jullie zullen ook de weersverwachting hebben gevolgd en zal
het niet opmerkelijk zijn, dat de Knoalcup in het aanstaande weekend 10/11/12
mei niet kan doorgaan.

Hoofdzakelijk is de wind te hard uit de verkeerde richting. Maar
gelukkig is er nog een 2e kans, want we gaan er van alles aan doen om
de Knoalcup een week later te plannen, namelijk 17/18/19 mei.
Jürgen uit Duitsland heeft het toch
voor elkaar gekregen om zijn agenda wederom te wijzigen en in het nieuwe
weekend met zijn rode DragonFly over te komen om te slepen. Karin Zegwaard en vrijwilligers zijn ook druk
gaande de wijzigingen te plannen. Helaas zijn er een viertal piloten die in hun
drukke agenda geen vrij kunnen krijgen.

Ook kunnen een aantal piloten niet alle dagen van de Knoalcup. Gelukkig
is de tendens wel te proeven, dat men liever data wil wijzigen, dan dat het in
zijn geheel gecanceld wordt.

Woensdagavond 15 mei zal de definitieve beslissing vallen of
het door kan gaan. De weersverwachting is in ieder geval nu al een stuk beter.

Het is fantastisch hoe flexibel ieder kan zijn… Top!

Groetjes Rinus

Poll:https://doodle.com/poll/acdt8kmkbbnwnp4t

Mocht het zondag toch nog mooi weer gaan worden, dan is vrij vliegen natuurlijk altijd mogelijk. Agenda



Knoalcup 2019

EHST Posted on vr, mei 03, 2019 13:31:01

Helaas ben ik bijna genoodzaakt de Knoalcup data te wijzigen, omdat het weekend 10/11/12-mei in duigen zal gaan vallen i.v.m. de nog steeds slechte weersverwachting.
Let op! woensdagavond wordt de beslissing genomen of het 1e weekend komt te vervallen.
Daarom is er nog een nieuw weekend gepland:

We houden de weersverwachting nauwlettend in de gaten:



FREEDOM

EHST Posted on wo, mei 01, 2019 13:48:14

Hoe fantastisch is het toch om in een DragonFly te kunnen vliegen. smiley En dat kan dan gewoon op vliegveld Stadskanaal te Groningen.
Deze nieuwe film van Way Past VNE (Bob Bailey) heeft schitterende beelden om een impressie te krijgen van hoe het is in een DragonFly. Van alles is gebruikt om de camera van diverse plaatsen te laten opnemen. Super goed gedaan!Bob, al vliegend kaars recht omhoog naar de filmende drone toe.
Een blije passagier voelt de zomerse lucht langs haar lichaam stromen.Film



Week-17

EHST Posted on za, april 27, 2019 18:31:13

Zaterdag mooi gewerkt aan een nieuwe dolly. Alle lijnen gecontroleerd, voorzien van nieuwe breukstukken en nieuwe lijnen. Mooie dag was het ervoor, want er kwam regelmatig een buitje voorbij.

Wordt het zondag na Koningsdag dan toch nog een mooie dag? Volgens windfinder wel en heel weinig wind smiley. Dus ik blijf voor de zekerheid maar over op het vliegveld.



PAAS WEEKEND

EHST Posted on di, april 23, 2019 20:22:17

Wat hebben we van een prachtig thermisch weekend mogen genieten. Voor een aantal piloten was het weer voor de eerste keer de vleugels spreiden en met een gezonde spanning wilden zij het luchtruim weer gaan verkennen. Yan was op zaterdag in alle vroegte al zijn UNO Firebird vleugel vliegklaar aan het maken. Waarom zo vroeg? Dan kan namelijk de variabele thermiek factor geëlimineerd worden, zodat er tevens bij rustige weersomstandigheden een wederzijds vertrouwen aan beide zijden van de sleepkabel kan groeien. Yan is op dit moment de jongste Nederlands gebrevetteerd deltapiloot, hij is namelijk 16 jaar. Heerlijk om hem te slepen. Hij houd de vleugel keurig strak in de juiste positie achter de DragonFly. Hij weet uiteindelijk in de thermiek te centreren en stijgt tot heel hoog. In de lucht presenteerde hij nog wat enkele mooie bochten en sloot na een hele tijd in de lucht te zijn geweest zijn vlucht met een keurige flair landing. Zijn eerste thermiekvlucht boven Nederland in de pocket. Geweldig gedaan Yan. Ik heb een kleine impressie in het filmpje hieronder van jou vlucht. (video: Yan, Cornelia, foto: Rinus)https://youtube.com/watch?v=KU6j4q2LGTk%3Frel%3D0
Wat bijzonder goed te zien is, dat hij keurig op gelijke hoogte vliegt. Om dit te kunnen is hij dus enorm in de weer onder zijn vleugel om tijdig te anticiperen. (Sport, volop werken daarboven 🙂

Pedro was ook voor de eerst keer op Stadskanaal met de family en heeft met zijn Atos (starre vleugel) heerlijk gevlogen todat hij slechts nog maar een streepje zichtbaar was. Van Jeroen heb ik nog een prachtig stuk gereedschap gehad om borgdraden te kunnen vlechten. De volgende stap van Jeroen is iets lager te gaan vliegen t.o.v. de DragonFly. Cor sleept als van ouds, kan niet beter, en na zijn lange vlucht toch nog een goede landing, zo ik van bovenaf kan beoordelen. Met Eppo heb ik tijdens de sleep de grootste bel gehad en gingen samen met bijna +6 m/s (21 km/uur) stijgen. Daarna bleef hij goed doorklimmen. Martin is nog ergens in de buurt van Erica geland (Erica was op het nieuws vanwege de paasvuren) en werd opgehaald door Marjolein in hun super de luxe camper. Coen heeft die dag zo’n 3,5 uur gevlogen. En Gijs had ook een topvlucht van 4 uur vliegen in de pocket. Emiel heeft na enkele proefvluchten een goed vlucht gemaakt en werd door Eppo opgehaald. Henk vond het zo in het begin van het jaar wel spannend en was heel geconcentreerd. Sleep ging goed en hij steeg al gauw tot ongekende hoogte en weg was ie. Heel veel later wist hij het veld toch weer te vinden en maakte een keurige landing. En ik was niet alléén trots op Yan, maar ook super trots op Cornelia. Zij was zo mooi aan het thermieken, geweldig hoe het ging en ook nog na een hele poos vliegen aan André vd L genoeg ruimte geven bij het landen. Top! Thijmen J heeft ook weer laten zien dat hij het niet verleerd is en heeft een vlucht gemaakt volgens het boekje. De landing heb ik niet gezien, maar zal ongetwijfeld ook goed zijn geweest. Met André vd L, hadden we tijdens de sleep net een overgang van nieuwe aanmaak thermiekbellen en de lucht was net op dat moment erg rommelig. Toch heeft hij nog na release op minder hoogte de bel weten te pakken om een tijd in de lucht te blijven.



Knoalcup 2019

EHST Posted on wo, april 10, 2019 13:15:54

De mogelijkheid is er om voor 19 april de Knoalcup-2019 ticket te bestellen:
Dit kan d.m.v. de QR-code te scannen,

of wil je € 145,00
betalen voor “Knoalcup 2019 ticket” via
https://tikkie.me/pay/bvobc2ku7paeknf13c8c



week-13

EHST Posted on zo, maart 31, 2019 00:16:26

Zondag betere dag wel koud en meer wind, maar wel recht op de baan en zonnig. Op 500m was het nog maar koelkasttemperatuur (4°C) Maar Coen en Carlos gingen zich goed kleden en met vijf laagjes hadden ze geen last meer van de kou. Coen zette ik af in een 2+ bel en hij ging gelijk door en tikte al gauw de 1100 aan. Carlos release op eigen initiatief. Deze +1 was goed gevoeld van hem. En al gauw zat hij met zijn Perfex-glider boven de 900. De wind was iets te sterk om weer terug op het veld te kunnen landen. De landing was perfect en keurig aan de noordkant van de verlengde baan. smiley Allen tevreden na leuke vlucht.

Zaterdag met z’n allen tot 14u hard gewerkt om het vliegveld weer netjes op te ruimen. Daarna werd het weer helaas een heel stuk minder aantrekkelijk. We hebben gewacht tot dat het er weer rustig uitzag. Coen beet de spits af en wist toch nog zo laat een flinke hoogte te bereiken. Voor Carlos en Michiel zag het er prima rustig uit, en voor de eerste kennismaking op EHST komt dat goed uit. Otto had al eerder gevlogen en besloot om vandaag toch maar niet te vliegen. Zo ook Eppo heeft zijn delta in de hangaar gestald om morgen te proberen. Andreas is helemaal super blij met zijn nieuwe delta. Keurige starts, blijft maar vliegen, en keurige landingen. Desirée heeft tot sunset toe, de jongens gesleept.



Week-12

EHST Posted on za, maart 23, 2019 12:49:16

De eerste sleep in 2019 heeft Martin van Helden op zijn naam. Hij bleef zelfs nog met de minimale thermiek een aardig tijdje boven. Heerlijk om de DragonFly weer te voelen trekken in de lucht. Ik ben super tevreden hoe het ging. Alle temperaturen en aantal toeren per minuut, precies zoals het moet. Geen enkele hapering of wat dan ook. Vertrouwen is weer helemaal terug. Cornelia heeft ook nog leuke vluchten gemaakt en voelde ook de bijna niet voelbare thermiek en kon er toch een heel eindje mee vliegen zonder maar ook iets te zakken. Het was ook net een zomerse dag. Op het veld 20° en en in de lucht 13°C. De vogels aan het fluiten, kudde hertjes in het veld er naast, zwevende buizerds die aan het genieten zijn. Nico en Nicolette kwamen gezellig ook nog oven op bezoek. Kortom een leuke vliegdag om toch weer een mooie glimlach op het gelaat te krijgen.



DF Airborne

EHST Posted on ma, februari 25, 2019 22:16:40

Coen en ik zijn twee weekenden hard aan het werk geweest om de DragonFly weer airborne te krijgen. De gaskabel constructie heeft nog wat voeten in aarde gehad. Coen had veel ideeën en materialen en gereedschappen ter beschikking. Anders was dit nooit op zo’n professionele wijze gefixt kunnen worden. Voor het soldeerwerk, was er een gasbrander, smeltkroes, tin, S-flux, kabeleindjes, binnenkabel, buitenkabel, nicopressen, buisjes, etc etc en vooral de kennis van Coen hoe te handelen. (Robbie nog dank voor een aantal np’s en voor het gebruik van de tang). Na meerdere keren de juiste maten te nemen en implantie van het gehele gasgeefsysteem, konden de carburateurs weer gesynchroniseerd worden. Gas schuiven gaan exact gelijk in beweging op gelijke afstand en dat is prima. Helaas kon Cornelia & Coen het afbouwen van de DragonFly niet meer mee maken, vanwege andere gemaakte afspraken. Ik dacht dan volgend weekend weer verder. Maar toen vroeg Kevin hoe staat het met de DragonFly. Ik zei hem dat alle schade is hersteld, de motor loopt, alleen de vleugels nog monteren. Oh, datsmooi man, zal ik je ermee helpen? Dat aanbod liet ik toch niet liggen. Dus het bouwen ging verder. Dankzij Kevin, Herman en Freek en George, kon ik de DragonFly nog net voor zonsondergang airborne krijgen.smiley.
Toen ik de middenkap aan het plaatsen was, ging mijn bloedsomloop wel heel veel sneller, omdat ineens na 4 maanden het dan zover is, dat ik kan gaan vliegen. Toen de DragonFly al met pruttelende motor voorbij het paviljoen kwam, kwamen er allerlei bemoedigende signalen van Desirée en Martijn mijn kant op. Wow het gaat gebeuren. Focus, motor warm, magneten goed, baan vrij, gas… Mijn rug wordt in de stoel gedrukt en full power bracht me al gauw strak in de lucht. (Het was natuurlijk prachtig vliegweer, windstil en “dikke” koude lucht. Wow wat fijn zeg…. bleef vliegen totdat de uitlaatgastemperaturen op 620°C kwamen. Wat was dat weer genieten, zeg. Zo mooi boven Groningen en zo blij dat de DF weer vliegt.Ik moest helaas al weer terug, want sunset stond er aan te komen. En wat een ongelooflijk mooie landing. (verleren doe je het dus niet) Gauw de DragonFly weer onder zijn dekentjes geplaatst. Alleen Karin & Jan waren nog op EHST het was al donker. Maar we maakte er toch nog even een feestje van. Karin trakteerde me op een lekker uitsmijter, omdat ik nog een eindje moest rijden. Dat de DragonFly weer vliegt hebben we toch nog even op geproost.smiley Iedereen nogmaals dank voor de steun in welke manier dan ook, anders was het nooit zo snel voor elkaar geweest. Alle mensen die ook financiële steun hebben gegeven zal ik binnenkort nog benaderen via de e-mail. En nu moet ik heel wat uurtjes gaan maken om ook het vertrouwen weer op een hoog peil te krijgen.



Week-07

EHST Posted on ma, februari 18, 2019 23:30:57

In dit mooie zonnige weekend zijn we kunnen beginnen aan het herstel van de DragonFly. Wat ongelooflijk triest is het te zien wat een aantal ongemanierde mensen zoveel schade hebben veroorzaakt. Het samenwerken met Coen gaat helemaal top. Zo hebben we zaterdag en zondag heel wat voor elkaar gekregen. Gelukkig kon Coen de positiviteit goed vasthouden en dan ook nog een overheerlijk superfood ontbijt met verse vruchten, kwark en broodje uit de oven verzorgd door Cornelia. Nou dat gaf de burger weer veel energie en moed om verder te gaan. De elektronica, exhaust sensoren, kevlar banden, brandstofslangen, parachute rescue system en Rotax zijn weer gemonteerd. Nu alleen nog het complexe gaskabelsyteem monteren, dat de carburateurs en oil-injector synchroon moet laten functioneren. Daarna moeten beide carburateurs weer beide gelijk worden gesteld. En dan is het weer zover om proef te draaien. En natuurlijk de vleugels moeten ook nog. Hopelijk komt er volgende week een mogelijkheid.
Zondag laat in middag wordt de werkplaats nog even netjes aangeveegd.



week-5

EHST Posted on za, februari 02, 2019 10:24:44

Na het treurig nieuws en enorm veel warm medeleven door vele mensen kwam midden in de nacht het bericht dat alle spullen zijn teruggevonden in samenwerking met de politie, Desirée, Keven en Wouter. Wat een geweldig nieuws na zoveel uren zoeken, puzzelen, interviewen, camerabeelden kijken, durf en moed, etc, etc. door degene. Ik als één van de gedupeerde wil daarom nogmaals jullie enorm hartelijk bedanken voor dit super goede en snelle resultaat. Dit gaat het schadebedrag aan de DragonFly aanzienlijk verkleinen. Sander had een funding gestart om de DragonFly weer in de lucht te krijgen. Hier is ongelooflijk veel financiële hulp geboden door vele mensen. Aangezien het schadebedrag veel lager uit zal vallen, zal ik, als de DragonFly weer hersteld is, het teveel ontvangen bedrag natuurlijk percentage gewijs aan eenieder terug betalen.
BNR-nieuwsbericht + Dagblad van het Noorden



Week-4

EHST Posted on vr, januari 25, 2019 15:47:31

Het jaar begon zo happy voor de DragonFly met zijn nieuwe spulletjes liep het motortje weer als een naaimachientje zo soepel. Echter deze week is ook onze vliegclub geconfronteerd met ongewild bezoek van mensen die veel schade hebben toegebracht aan gebouwen en vijf vliegtuigen. De kisten met de nieuwste motoren zijn als eerste het slachtoffer geworden. Twee volledige dashboards met veel instrumenten zijn ruw verwijderd en meegenomen. Van de DragonFly is het balistic rescue system ruw verwijderd en meegenomen. De headset bleef natuurlijk ook niet liggen. De motor is gedemonteerd achter gelaten, omdat door een stil alarm een aantal leden midden in de nacht naar het vliegveld zijn gegaan en boeven hebben doen vluchten. Allerlei gereedschap en motoren die buiten klaar waren gelegd om op te halen zijn zo blijven liggen. Mijn onderdelenkast is opengebroken. Net alle leiding- electronica, sensoren vervangen en nu alles kapot geknipt! Wat opvallend is dat ze in hun tas, die ook is achtergebleven, mijn simpele snelheid windmeter van Hall was meegenomen? Al met al een zeer treurig bericht. Maar……..Wat is gebeurd?…..
Wat bestaan er ongelooflijk veel lieve mensen met een warm hart. Zoveel financiële steun ineens van allerlei kanten, doet mij weer moeilijk droog blijven. Ik bloos er ontzettend van, maar het is ontzettend fijn dat ik er nu weer alles kan gaan doen om de DragonFly weer in orde te kunnen maken voor het vliegseizoen. De parachute is inmiddels besteld en zal de 19e februari klaar zijn om verzonden te worden. Lieve vliegvrienden, ontzettend tof van jullie voor alle bijdrage. smiley



week-3

EHST Posted on ma, januari 21, 2019 23:38:10

Na vervanging van het brandstofsysteem zoals filters, slangen, verdeelstukken, klemmen en vernieuwing van sproeiers, naalden, pakkingen, rubbers van de carburateurs heeft de DragonFly lekker warm gedraaid op een mooie zondagmiddag. Tijdens het proefdraaien zag ik in alle rust de reetjes op het veld grazen. Helemaal tevreden. Motor start snel en loopt prima.smiley Als de temperatuur weer wat warmer wordt kunnen de vleugeltjes er weer aan om te gaan fladderen.



Knoalcup 2019

EHST Posted on do, januari 03, 2019 00:51:37


Inschrijven voor de Knoalcup 2019 is weer mogelijk smiley tot en met zondag 3 februari a.s. dus wees er maar weer snel bij.

Fantastisch: Jürgen heeft zelfs de schoolplanning omgezet om te kunnen slepen tijdens de Knoalcup.



DF-bokaal 2018

EHST Posted on zo, december 16, 2018 09:55:49

Dit jaar was de traditie van de vliegseizoenafsluiting iets bescheidener ingevuld wegens omstandigheden. Des al niet te min was het een super gezellige avond tijdens de DragonFly-bokaal uitreiking. Dit jaar zijn opvallend mooie vluchten gemaakt boven de 50 km door Fred Lanning, Mario Campanella, Rens Peeters en Coen Jansen. 2 september was een prachtige vliegdag om mooie afstanden te kunnen vliegen. Rens had die dag ook bijna 4 uur onder zijn Moyes Gecko gehangen en 92 xc-punten op zijn teller. gezet. Degene die zijn track op DHV-site plaatste en de hoogste xc-score heeft van de som van zijn 3 beste vluchten heeft de DF-bokaal verdiend. Coen Jansen heeft dit jaar ook weer een heel mooie score, namelijk 331 xc-punten (ofwel 9 uur in de lucht en de beste vlucht groter dan 110 km). De uitreiking was dit keer in Zuidbroek in de buurt van de woonplaats van Coen & Cornelia.Connie & ik wil Cornelia nogmaals bedanken voor het prachtige creatieve cadeau. smiley



Piloot & Vliegtuig

EHST Posted on vr, december 14, 2018 11:57:12

Gelezen een stukje geschreven door Goof Bakker na 25 jaar status:



Knoalcup 2019

EHST Posted on zo, december 09, 2018 11:23:37

Sander heeft me gevraagd de eerste plan datum 17/19 mei te wijzigen i.v.m. de NK te Salland. Nieuwe data Knoalcup 2019 zijn 10 t/m 12 mei 2019.



week-44

EHST Posted on zo, november 04, 2018 09:35:47

Mooi blauwe hemel, en prachtig weer om te vliegen. Maar ik had de werkplaats gereserveerd, voor groot onderhoud. De carburateurs zijn voorzien van nieuwe naalden, sproeiers, rubbers, clips, filters, jet-streams, main-jets, pakkingen en rubber afdichtingen. Brandstofleidingen, en brandstoffilter in zijn geheel vervangen. Tevens heeft de membraampomp een nieuw binnenwerk gekregen. Foto: begin van de werkzaamheden, alles demonteren:



Winterpuzzel

EHST Posted on zo, oktober 21, 2018 11:22:24

Met de winterpuzzel is een leuke prijs te verdienen door de oplossing van onderstaande puzzel door sturen naar dragonfly@mintgroen.nl voor 31-12-18.

https://youtube.com/watch?v=FYTIDuXw2yI%3Frel%3D0



Week-39

EHST Posted on zo, september 30, 2018 14:48:54

Zaterdag mooie vliegdag. Het was wel fris in de lucht (8,6°C). Coen heeft me weer geweldig goed kunnen helpen.
Heb Nico en Nicolette nog mooi kunnen zien varen met 40 andere schepen.



Unicef actie

EHST Posted on do, september 27, 2018 12:28:31

Nog even terugkijkend naar een geweldige dag op 1 september op de Fly-inn te Gees, waar er ook volop gevlogen werd door de DragonFly voor de actie: “Vliegen voor kinderen in Nood”.



Week-38

EHST Posted on do, september 20, 2018 08:48:06

Vrijdag 21 september, de herfst gaat mooi beginnen:
Woensdag was een mooie zonnige zomerdag met een stevig warm windje. Dus een mooi klusdagje om verder te werken aan de nieuwe dolly. Waarom een nieuwe erbij? De harnassen zijn tegenwoordig langer vanwege betere aerodynamische eigenschappen. Dus deze uitvoering wordt wat langer. En de wielen worden uitgevoerd met volschuim banden, zodat deze niet lek kunnen geraken.



Week-37

EHST Posted on vr, september 14, 2018 20:58:52

Vrijdag 14/9 was weer een prachtige vliegdag. Ivo en Robbie waren al snel in de lucht. Er zaten prima bellen bij, maar je moest ze wel echt goed centreren en je met de wind mee laten gaan. Toen ik weer beneden was met de DragonFly zag ik vader en zoon mooi rond draaiend de thermiek delen. smiley Dat leek appeltje eitje, maar zoals Robbie ook al zei je moest echt heel scherp zijn en vlot van belletje naar belletje gaan. Ivo hield Robbie in eerste instantie onder zich goed in de gaten, maar zoals Ivo zei even niet opletten waar hij is, en weg was pa, en snapt ook waarom, want binnen de kortste keren zat hij naast de bel in de sink. Jammmmmmer. Dat heet nu ervaring opbouwen. Het gaat steeds beter. Robbie is uiteindelijk via de Duitse grens naar Winschoten gevlogen en zat regelmaat boven de kilometer en zit dus weer helemaal in zijn vliegvelletje. Ik dacht ik ga ook eens even thermieken met de DragonFly. Ik klom me op tot 300m en zette de motor zodanig dat ik met 1,9 m/s aan het zakken was. Bij 220m had ik de eerste bel gevonden en bracht me enkele tientallen meters hoger. Dat was het dus niet. Het zonnepanelenpark deed het absoluut niet en ging met 2,6 m/s naar beneden. Maar de afvalverwerking bracht me van 150m weer naar mooie hoogte. Inmiddels was ik wel met de wind meegedreven en ging ik me klaar maken voor de landing, maar ik kreeg toch nog een belletje op 85m. Yes toch maar even indraaien, en ja hoor mooi tot 265m. Ik had weer genoeg voldoening, dat het thermieken nog steeds lekker gaat.Koos was na zijn vlucht in de trike ook weer helemaal blij. We vroegen ons af hoe dat toch mogelijk is zo blij te worden van even vliegen in de lucht?



Week-36

EHST Posted on zo, september 09, 2018 07:50:12

De DragonFly stond als eerste klaar op EHST, maar Nico en ik zijn als laatste vertrokken. We gaan uiteraard ook als de snelste…smiley. De rally was super goed georganiseerd en de vragen leiden ons naar de route die we zouden gaan vliegen. Bijzonder was een tussenstop op vliegveld Eelde. Na enig rekenwerk hebben Nico en ik besloten de route in etappes te doen vanwege de sterke wind. Tijdens het vliegen hielden we nauwkeurig het brandstofniveau in de gaten. In het begin ging het snel met 120 km/u grondsnelheid en je begrijpt al op de terugweg ging dat heel wat minder snel. Daarom moesten we twee keer terug naar EHST om weer bij te tanken.
Het landen op EHSN was wel heel erg leuke ervaring en we werden erg gastvrij ontvangen door Johan en zijn vrouw, Kevin, de brandweerwacht, en van de catering kregen we een heerlijk kopje koffie en lekkere koek. Daarna nog even foto gemaakt van de dierentuin te Emmen en het open lucht museum, omdat we daarvoor daar hadden moeten uitwijken terug naar EHST. Na ruim 3 uur in het luchtruim te zijn geweest zijn we op 1 na laatste geland. Yeaah we hebben het gehaald en kwamen als Charles Lindbergh binnen. Beetje jammer dat de prijsuitreiking al bekend was voordat we aankwamen, aangezien we zo ontzettend onze best hadden gedaan, om de foto’s alsnog in te kunnen inleveren. Enfin Nico en ik hebben enorm genoten van het Nederlandse Landschapsmiley
Tussendoor heeft Ivo ook nog een sleep kunnen doen. Hij wist zijn vluchtduur nog aardig te verlengen, ondanks de aanwezige wind. De landing was ook bijzonder. Wieltjes landing? nee.. toch niet, Flair?… toch maar niet (wind te hard) dan maar op de voetjes. smiley
Zondag 9 september. Een mooie grote ronde ochtendzon door de open deur van de caravan. Ben de weersverwachting voor vandaag aan het bestuderen in de vroege ochtend. Speciale dag vandaag, want een aantal mensen in het bijzonder Desirée hebben een vliegrally georganiseerd op EHST: Fly, Fun & Food. Ga zo de DragonFly inspecteren en klaar maken, zodat Nico (Co-piloot) na de briefing gelijk van start kunnen gaan. Spannend..smiley



Week-35

EHST Posted on wo, september 05, 2018 11:22:28

Zondag 2
september. Het kan niet op dit weekend. Weer terug op vliegveld Stadskanaal en
werd ik in de ochtend al verwend door Cornelia met een heerlijk klaargemaakt
ontbijt. Super lief. Zonnig, wind recht op de baan, niet te hard, prachtige
wolkjes. Dat gaat wat beloven. Er zijn nog twee Unicef donateurs naar EHST
gekomen om nog een vluchtje te maken, omdat er gisteren geen tijd meer voor was.
Beide waren helemaal blij dat ze toch nog de ervaring hebben mee mogen maken.
Inmiddels staan er al weer 7 delta’s opgebouwd om van het mooie thermische weer
te gaan genieten. Cornelia heeft de spits afgebeten om als eerste te gaan
starten. Daarna volgde Robbie en Ivo. Vader en zoon wilde graag samen een xc
gaan vliegen. Ivo helemaal gelukkig want na een hele tijd vliegen hield Ivo het
langer vol dan zijn vader. Coen had een mooie sleep en ging daarna al gauw naar
wolkenbasis had ik begrepen. Op Airtribune was hij mooi te volgen tot 109 km waar
hij in de buurt van Epe is geland na 125 links en 30 rechts draaiende bochten
en 220 minuten.https://youtube.com/watch?v=8d4qNp0JXao%3Frel%3D0 Andreas heeft ook zijn eerste buitenlanding gemaakt en is
terecht gekomen in Buinen (±20 km). Goed gedaan Andreas. Cor heeft vandaag zijn
nieuwe mini-vin geprobeerd. Dit is waarschijnlijk de laatste stap, want een
volgende stap zou alleen een stokje zijn. Slepen ging keurig als altijd. En al
gauw zat hij onder de wolken te glijden. Na een hele tijd sloot hij de vlucht
af met een keurige landing. Rens heeft wel heel dapper gevlogen met zijn Moyes
Gecko. Naar de plaats Gees om te zien of alle feest activiteiten opgeruimd
waren en weer op de terugweg tegen de wind in naar Stadskanaal. Weer terug tot
een prachtige stukje Nederland te Exloo gekomen. Top gedaan Rens. Heb eerst
Andreas en later Rens geretrieved. Later onderweg richting huis ben ik Cornelia
en Coen tegengekomen bij Zwolle in de buurt en hebben daar lekker gegeten en de
verhalen van het fijne vliegweekend kunnen doen laten passeren.

Zaterdag 1
september naar de Fly-inn te Gees. Wat een prachtig weer hebben we getroffen.
Een terrein vol met oude landbouwmachines, motoren en van alles te doen voor het
publiek en een vliegstrip.In de ochtend samen met Nico als copiloot vertrokken
onderweg naar Gees. Al genietend van het uitzicht en de rustige lucht, was na
25 minuten het feestelijke terrein in zicht. Na de landing werden we hartelijk
ontvangen door Freek en Mieke en werden we volgestopt met allerlei
consumptiebonnen, dat we zeker niets te kort zouden komen. Linda & Gert
vrijwilligers van het UNICEF-team hadden de stand al geplaatst om geïnteresseerde
mensen te woord te kunnen staan. Tegen een vrijblijvende donatie aan UNICEF
t.b.v. “Kinderen in Nood” mochten de donateurs een vlucht maken in de
DragonFly. Er werd gul gedoneerd en er werd veel gevlogen. Blije mensen van 8 tot 84 jaar. Ook mensen die nog nooit hadden gevlogen in wat voor vliegtuig ook. Geweldig. Karin, Nico, Linda, Gert
en Jochem W (achter de schermen), hebben er voor kunnen zorgen dat alles
vlekkeloos is verlopen in de spontane UNICEF actie. Tevens zijn tussendoor
Rens, Coen, Ivo en Robbie nog gesleept om een demo te geven voor het publiek.
Cornelia en Rens hebben aan het publiek ook nog instructie gegeven, door de geïnteresseerde
in een harnas te laten hangen onder de delta. En wat ik zo mooi vind van deze
dag: Allemaal lachende en blije gezichten. Iedere vlucht blijft me een uniek
verhaaltje bij. Nogmaals dank aan de gehele organisatie van de Fly-inn Gees en
dank voor de sponsoring van 2 kannen brandstof aan UNICEF.

Vrijdag was weer
de laatste dag van de maand augustus 2018. De vliegschool Randonaero had 2
cursisten uitgenodigd om een tandemvlucht te gaan maken met André. Rens had ook
een tandem instructievlucht in de planning. Arnoud was al vroeg ter plekke, maar
moest toch nog even geduld hebben. Jenet had een nieuwe delta en was vroeg aan
het opbouwen om in alle rust alles goed te kunnen controleren. Na een goede
voorbereiding ging ze voor de eerste sleep. Strakke start en bleef keurig in
positie tijdens het slepen. Na een goede landing kwam er een ontlading bij
Jenet. Ongelooflijk dat het zo goed en relatief makkelijk ging. Dat het altijd zo
zwaar tobben was met haar vorige
toestel. Zo blij, zo blij..smiley Na de 2e start heeft Jenet gekozen om
niet terug te komen op het vliegveld, omdat de wolk wel heel erg donker aan het
worden was. Haar eerste buiten landing te Nieuw Buinen was een feestje. Mooi de
regenbui vermeden. Terwijl Jenet haar
koers nam, was Paul al een tijdje aan het zigzaggen aan de voorkant van de
wolk. Na de retrieve bij Ter Apel kwam hij met een glunderend gezicht naar me
toe. Wat een prachtige vlucht was dat zeg. Al drijvend op de voorkant van de
wolk op hoogte blijven, waar je ook vloog het bleef op hoogte. En een mooie
buitenlanding als afsluiting. Nadat Nathalie een intro vluchtje had gemaakt in
de DragonFly, ging Wim met André de tandemvlucht doen. André had voldoende tijd
gekregen om een aantal vliegdingen uit te leggen. Daarna ging Nathalie mee.
Allebei een goede landing op de wielen. De DragonFly had met Rens en André en
inmiddels weinig thermiek een hele kluif, en was blij als de variometer af en
toe naar 2,4 m/s ging. Ivo kwam ook nog even na zijn werk in de buurt even
vliegen, en had nog een leuke uitgestelde vlucht. Chauffeur van André (andere
Niko) heeft eindelijk ook nog een rondje DragonFly gedaan, want het was er nog
nooit van gekomen. Allemaal weer happy.



Week-34

EHST Posted on vr, augustus 24, 2018 11:35:25

In inderdaad een is het een goed thermische dag geworden met veel wolkjes. Cor had bij de eerste bel al een flinke hoogte en zei later dat hij moeilijk naar beneden kon komen en moeite moest doen om te gaan landen. Coen had gekozen om met de wind te gaan en was al een rap tempo voorbij Papenburg. Dit was mooi te volgen op de grond via de app op de telefoon. Na 53 km vliegen is dit biertje wel verdiendsmileyCornelia had tijdens het vliegen ook nog een paar goede luchtlijnen gevonden en bleef met recht uitvliegen toch mooi boven. Robbie had zijn camera op een bijzonder plaatsje gemonteerd en werkelijk waar na afloop hebben we kunnen genieten van fantastisch mooie heldere beelden met zowel Robbie, zijn delta en de DragonFly volop in beeld boven het prachtige wisseldende Groningse landschap. Ik hoop er nog een snapshot van te ontvangen. Dank je Robbie, klik op jou foto:
Zondag 26 augustus lijkt het nog steeds prachtig thermisch weer met weinig westen wind te worden smiley



Week-33

EHST Posted on wo, augustus 15, 2018 16:57:18

Zondag op een gezellige drukke dag op EHST heeft Robbie en zijn zoon Ivo ook weer eens het luchtruim gekozen. De opgave een overland te maken was in deze weersomstandigheden niet eenvoudig. Desirée heeft de stoere mannen keurig naar boven gesleept. De winnaar is Ivo geworden en had zijn vader er gewoon uitgevlogen. Robbie koos voor een veilige landingsplek, omdat hij al erg laag was en nog een heel eind moest naar het vliegveld.

Vrijdag een prachtige vliegdag met mooie cumuli dicht bij elkaar. En ik (opa) natuurlijk hartstikke trots dat kleindochter Pippa ook van de partij was.Pippa heeft denk ik ook een vlieg-gen in zich, omdat ze alles met vliegen, wel heel erg leuk vind. Enthousiast zo als ze is, ging ze gelijk de water raket laten zien die ze samen met Rob had gemaakt. Na lancering haalde deze de 40 m zeker wel. Toen de hangaar openging, ging ze regelrecht naar de DF en de vlakbewegingen met de stick vond ze reuze interessant. Nadat Rob een tijdje had gevlogen en een buitenlanding had gemaakt op een groot grasveld. Ging het spoorzoeken beginnen met behulp van de App. Pippa had de eerste retrieve van papa goed volbracht en was weer super blij dat papa gevonden was.
De DragonFly staat weer helemaal klaar op EHST. Connie en ik hebben de DragonFly weer mooi geassembleerd. Alles dubbel gecheckt en test gevlogen. Het was weer heerlijk om boven het Groningse landschap te zoeven. Volgens de blipmap, zou de thermiek maar weinig betekenen vandaag, maar de praktijk was anders. Het ging heftig omhoog, gelijk al na de start.



German Flatlands 2018

EHST Posted on di, augustus 14, 2018 20:53:57

Heel vreemd, maar vorige week zondag is het verslag van de German Flatlands zomaar verdwenen en de provider kon helaas geen backup vinden. Dan maar in het kort:
5 prachtige vliegdagen gehad, waarvan 3 competitiedagen. Niko Groenewegen kon ik mooi volgen op livetrack24, en Martin van Helden heeft 2 dagen als 1e in het algemeen klassement gestaan. Gijs Wanders is uiteindelijk 2e geworden van de German Flatlands 2018 en heeft daarmee al 3 jaren op het podium gestaan. Mooie prestatie. De DragonFly heeft zich keurig gedragen en is netjes op de juiste temperatuur gebleven, dat goed te volgen was op het nieuwe instrument die de temperatuur meet van de uitlaatgassen. Er was ook nog een heel leuk interview opname van Brandenburg Actueel: Klik foto (echter is niet langer beschikbaar). Ook nog een interview van Zibb.


Connie neemt nog even afscheid van Altes Lager Dinsdagmiddag weer terug op EHST en woensdag DragonFly weer assembleren.



week-31

EHST Posted on wo, augustus 01, 2018 22:26:40

Zondag vroeg in de ochtend gespot door George en om 16u waren Connie en ik al weer bezig de DF te monteren. Connie krijgt ook een certificaat hoor, want het ging super goed, ook al waren de vleugels eigenlijk wel te zwaar voor ons. 19u gestopt propeller doen we maandag wel. Eerst eten en vooral uitrusten.
Zaterdag naar Heinenoord met de lekke radiateur. Zo ontzettende aardige man die speciaal op zaterdagochtend terug naar de zaak is gekomen om de radiateur te repareren. Wat een geweldig leuk bedrijfje, die vooral originele radiateurs maakt voor oldtimers. Allemaal puur handwerk. Jaap heeft voor de jaren 80 ook nog 12 jaar cpl gevlogen. Dus vliegverhalen waren er volop. Geweldig nu kan ik toch nog zondag naar Altes Lager. Zaterdag avond weer aangekomen op EHST, zaten Coen&Cornelia al klaar om te helpen de DF te demonteren en in de trailer te plaatsen. Super bedankt voor de hulp voor deze zware taak.
Vrijdag was een drukke dag met veel aandacht voor Yorik in het project: “CokeTV Coolbox Fly Like A Bird” Zowel Yorik de “Tiener”, Niek & Tim de presentators, Bas de cameraman en Wouter de geluidsman hebben een onvergetelijke middag bij vliegclub Westerwolde gehad. Tussen de kiekendieven, torenvalken, en delta’s door hebben ze een mooie bird experience beleefd in de DragonFly. Yorik van het zo ontzettend vet en kwam helemaal opgelucht met een glimlach van hier tot Tokio terug. Tim zei nog: “ik heb parachute gesprongen en luchtballon gevaren, maar dit in de DragonFly slaat toch wel alles, wat ongelooflijk cool is dit”. Antoine heeft zijn eerste delta-vluchten gemaakt op EHST. Bij de 2e keer met iets meer VG ging Antoine als een speer in de sleep. Gefeliciteerd heb ik heb er helemaal vertrouwen in. Cor had ook nog leuk wat hoogte kunnen pakken in een forse blauwe thermiekbel. En Coen bleef maar de bellen goed vinden, ondanks er geen enkele wolk was aan de hemel. Met Yorik in de DragonFly kwam ik Coen nog onderweg tegen in de lucht. Mooi was dat.
Woensdag 1 augustus zijn André, Martin, Otto en Robbie rustig aan het opbouwen. Er waren ook nog een aantal zomer-doorzetters op de gouden runway.
Intussen heeft Martin al weer 2,5 uur gevlogen. Otto bleef met André ook een hele poos boven en vlogen van thermiekbel naar thermiekbel. Robbie ging ook goed, maar had helaas niet de juiste vliegschoenen aan. Het waren sandalen die hun eigen weg dachten te vliegen tijdens de landing. Robbie had het keurig opgelost. Het is toch wel super luxe zo in het midden van de week in zo’n prachtige omgeving de mogelijkheid te hebben dat er gevlogen kan worden. Was een mooie dag.



Week-29

EHST Posted on vr, juli 20, 2018 10:49:29

In het weekend zit het er weer lekker thermisch uit. Ik zal op EHST zijn.smiley



Week-28

EHST Posted on vr, juli 13, 2018 20:28:13

Zondag weer een prachtige dag, het kan niet op. Martin, Coen & Cornelia hebben weer mooi kunnen vliegen. Wolkenbasis zat op 1.950m, zelf heb ik ook nog een prachtige vlucht gemaakt. Wat heeft de provincie Groningen toch een ongelooflijk mooi landschap.
Het komt niet vaak voor dat ik met de DragonFly kan thermieken zonder dat de motor nog een klein beetje aan is. Zaterdag was zo’n dag, motor uit en toch nog met +1,2 m/s omhoog. Wow dat was wel weer een geluksmomentje, nadat ik nog 200m had geklommen. En Coen heeft weer 3,5u gevlogen. Het was pittige thermiek waar je ook snel weer uit ging. Het was een stevige vlucht had ik begrepen. En als je de thermals bekijkt zat misschien Westerbork er nog wel in, als de route eerst naar Aalten was genomen. Trouwens niet gek als je dit vergelijkt op DHV hoe er 14/7 gevlogen is, en dat zonder bergen. 8e man, dat is super smileyCornelia heeft weer een aantal mensen blij gemaakt met uitleg over het zeilvliegen. Zelf heeft ze ook nog een vlucht gemaakt en een prachtige landing neergezet.Na een goede landing naast een camping, kreeg Coen gelijk een kopje koffie aangeboden. Later kwam Cornelia als retrieve, maar eerst nog even in het plaatselijk museumrestaurant een hapje doen was natuurlijk erg gezellig.
Vrijdag een prachtige vliegdag, lekker thermisch. De DragonFly doet het weer fantastisch met behulp van heel veel adviezen, denkwerk en sleutelen. Coen kan wel extra in het zonnetje worden gezet, want hij heeft er ook heel veel uren in gestopt.
En morgen nog een mooiere thermische dag met maar weinig tot geen wind.



DragonFly revisie

EHST Posted on za, juli 07, 2018 00:33:25

Donderdag 12-07-2018, weer is Coen komen helpen met nadenken en sleutelen, na zijn werk. SUPER BEDANKT, dit is een geweldige steun! Inmiddels in de avond weer ruim 2 uur gevlogen. Met vol gas in 3 minuten boven en naar beneden met een beetje gas. Beneden aangekomen weer vol gas naar boven en zo wel 10 keer. Koelwater temperatuur blijft op 90°C en toeren blijven hoog.smiley. Ik ga nog wel een uitlaattemperatuurmeter bestellen, zodat ik deze temperatuur ook in de gaten kan houden. Deze mag namelijk niet boven de 650°C komen. Vrijdag ga ik nog een aantal uren testvliegen, zodat ik het beestje weer helemaal kan vertrouwen. smiley
Zaterdag weer van ochtend t/m de avond aan de DragonFly gewerkt. Synchroniseren, uitlaat, radiator en inlaatdemper plaatsen. Daarna kwam een super spannend moment. Na dubbele controle of alle schroeven, stekkers, draden goed vast zaten ging de DragonFly naar buiten om het motortje weer voor de 1e keer te laten lopen. De inloopprocedure is een uur lang volgens een speciaal schema met verschillende rpm’s en minuten te laten verlopen. We zijn nog niet helemaal tevreden, dus morgen nog wat te sleutelen, voordat de eerste proefvlucht gemaakt gaat worden.https://youtube.com/watch?v=vathoOtVMyY%3Frel%3D0
Coen en ik zijn vrijdagmiddag begonnen met het sleutelen. In de voorgaande dagen druk geweest met het vergaren van de juiste materialen, revisie van de cilinders, etc. etc. Aangezien we op een aantal rubber ringen nog 3 weken moeten wachten via rotax, heeft Coen deze ringen zelf gemaakt met hol pijpen en de juiste rubbersoort die bestand is tegen brandstof en oliën exact gelijk aan de originele. Cornelia heeft ons super verwend met versnaperingen, drinken en eten. De cilinders en cilinderkop zitten weer op z’n plaats en we hebben de motor weer op de DragonFly gemonteerd. Morgen gaan we de carburateurs synchroniseren. Het is heerlijk sleutelen samen met Coen. We doen alles dubbel controleren, en overleggen vooraf telkens wat te doen. Voorschriften liggen netjes op het bureau, zodat we alles nauwkeurig kunnen plaatsen zoals het hoort.



Knoalcup 2018 foto’s

EHST Posted on zo, juli 01, 2018 21:01:00

Eindelijk heb ik een selectie kunnen maken van de duizenden foto’s die ik heb ontvangen van Ger Mulder, Karin Zegwaard, Nico Palar en mijzelf. Andere foto’s die betrekking hebben op de deltapiloot zal ik doorsturen per wetransfer naar de persoon in kwestie.
Wat was het een bijzonder gezellige vliegweekend, ik kijk er nog graag op terug.https://youtube.com/watch?v=HLtkWvfndJ4%3Frel%3D0
Film



DF Grounded

EHST Posted on za, juni 16, 2018 18:01:31

Tot nader bericht is de DragonFly niet beschikbaar. smiley



Week-24

EHST Posted on wo, juni 13, 2018 16:29:14

Vrijdagochtend 05:30u is het mistig … ben benieuwd of dit tijdig wegtrekt?
En inderdaad 10:30 volop zon smiley
Coen heeft bijna 4 uur gevlogen. In het begin erg moeilijk om hoog te blijven, later was het een probleem om aan de grond te komen, omdat het werkelijk waar overal omhoog ging. De landing was nog een dingetje na zo’n lange energie vretende vlucht. Maar deze was wel terug op EHST. Dit was een flinke uitdagende training. Zo ook heeft Paul weer een mijlpaal bereikt vandaag. Doel Bourtange, en voorbij dit dorp geland. Het was zo mooi te zien vanaf de grond hoe de strategie op het eerste traject van Paul zichtbaar werd. Ik heb hem gesleept en opgehaald. Zijn laatste vlucht voor het behalen van zijn B3 is een feit geworden. Nogmaals gefeliciteerd Paul.

Wat is er vrijdag de 15e toch aan de hand?Dat kan een mooie driehoek gaan worden smiley



NK-Sleep 2018

EHST Posted on za, juni 02, 2018 18:46:19

Donderdag 07-06-2018 2e taak zit er weer op. Heel warm was het zowel beneden als boven later in de middag. In het filmpje zie je Mario en Rens achter de DragonFly.https://youtube.com/watch?v=8vZFiMSem9c%3Frel%3D0Van Jans Kuper heb ik nog een prachtig cadeau ontvangen, namelijk een lierstart met een zwever. Dit had ik nog nooit eerder meegemaakt. Het 1e stuk leek of ik in de efteling was beland met omhoog gaan in de attractie “De Baron”. Later verbaasde ik me hoe veel tijd je nog hebt om bij het vliegveld terug te keren op 200 m hoogte. Ongelooflijk hoe zo’n zwever blijft glijden. Net voor de landing moest zelfs nog een slip gemaakt worden en de luchtverstoorders werden ook nog ingezet. Weer een nieuwe ervaring rijker. Was heel mooi, en zeker de moeite waard voor ieder om een introvlucht te doen.
Woensdag 06-06-2018 1e taak zit er weer op bij het NK-sleep te Lemelerveld. Aan zon geen gebrek. Thermiek was er wel, maar was moeilijk te traceren.

https://youtube.com/watch?v=1Uj6CBqNNKQ%3Frel%3D0

Oeps… de weersverwachting Lemelerveld is gewijzigd: dan ziet EHST er beter uit zonder regenverwachting:
NK-Sleep
is van woensdag 6 juni t/m zondag 10 juni op vliegveld Lemelerveld. De weersverwachting zaterdag 2 juni zag er fantastisch uit. smiley



week-21

EHST Posted on vr, mei 25, 2018 10:39:09

Zaterdag 26 mei, vliegtuigen overal vandaan kwamen aanvliegen op EHST, Arend Hekkelman (Havenmeester) gaf goede instructie aan de onbekende piloten, zodat de hang gliding activiteiten, zonder enig oponthoud konden doorgaan. Nico was er ook weer gezellig bij om af en toe de dolly te halen. Net als de overige piloten, die allen automatisch de dolly een keer gaan halen of vaker zoals Cor en Rob v R. Dat loopt helemaal top. Ondanks het zijn drukke werkzaamheden, heeft Tim toch een gaatje vrij kunnen maken om zijn vleugels te spreiden. https://youtube.com/watch?v=RweCgaNzinI%3Frel%3D0Tevens heeft hij nog wat startvideo’s genomen en heb ik in een filmpje geplaatst. Coen heeft weliswaar nog anderhalf uur gevlogen, en dat was een goede prestatie, want het viel nog niet zo mee.Zaterdag en zondag gaan misschien nog wel beter worden, want de blipmap is positiever dan afgelopen woensdag.smiley

Woensdag 23-05-2018. De blipmap geeft een lichte thermiek verwachting enigszins gehinderd door teveel wind. In de ochtend nog gewerkt en reed einde ochtend vanuit Hellevoetsluis in de regen naar Culemborg om Fred Lanning daar op te pikken. Daar werd ik hartelijk verrast met een lekker bakkie koffie van vers gemalen bonen en heerlijke luxe broodjes van bakker Bart. Aangekomen op EHST was het prachtig weer en ging Fred in alle rust zijn delta opbouwen en ik de DragonFly sleepklaar maken. Ger bood aan om de dolly op te halen en dat was natuurlijk heel tof. Rond 15u kwam er tijdens de sleep vanuit het zuiden en enorme heiige soep binnen drijven. Enfin aan de noordkant waren nog wel enkele kleine cumuli, dus daar had Fred nog wel een beetje lift, maar niet voldoende om een lange vlucht te gaan maken. Na een leuke relaxte landing, was het lekker rustig toeven in het gras en aan bijpraten was geen gebrek. Tegen half 5 ging de soep verdwijnen, en Fred wilde nog wel een vluchtje maken. Dank aan Mans om ook de dolly van de runway te halen. Wat een heerlijk thermiek kwamen we tijdens het slepen tegen. Heb Fred netjes weggezet in de stijg onder een wolk. Ruim 2 uur niets meer gehoord, wel gezien, een speldenknop zo klein zo hoog. Later bleek dat hij de 2100 meter is gepasseerd. Wow, achteraf bleek dus dat hij continue tussen de 1500 en 2100 heeft gevlogen van klein wolkje naar klein wolkje. De wolkjes moest je wel goed zoeken. Tegen 19u kreeg ik een smsje binnen met de coördinaten voorbij Hoogeveen. Toen Fred de vliegstrip van Hoogeveen in het vizier had, wist hij daarna een mooie landingsplek dicht bij een af- en oprit naar de snelweg te vinden. Dat was heel praktisch op de terugweg. Wat een onverwachte supervlucht, zo aan het einde van de dag. Ik ben een uur aan het rijden geweest richtig home om Fred op te halen. Daarna lekker gegeten aan het kruispunt van Dedemsvaart. Wat hebben we genoten van een super leuke vliegdag vanaf EHST.
Deze kan wel doorgaan voor een reclame van Snelle Jelle: klik



Pinksterweekend

EHST Posted on za, mei 19, 2018 07:54:57

Zondag zijn Hank met zijn Mistral en ik met de DragonFly naar Dankern gevlogen. Bakkie gedaan, wat rond gekeken en gekletst. Dat was wel heel leuk zo samen vliegen. De helder gele vleugels van de Mistral zijn ook heel goed herkenbaar in de lucht. Daar kreeg ik een een telefoontje of ik misschien naar Havelte wilde komen om te slepen, omdat Harm pech had met de startmotor van de Duitse DragonFly. Er bleek een vliegweekend te zijn te Havelte georganiseerd door Harm&Annet. Er stonden nog een aantal piloten opgebouwd, die niet gevlogen hadden, dus om de teleurstelling te verzachten heb ik de reis van Dankeren, naar EHST naar Havelte ingezet en was rond 16u terplekke. Een aantal sleeps gedaan, waaronder 2 leerlingen. Mooie omgeving. Terugvliegen ging met die puist wind niet zo snel. Tussen de 35 en 50 km/u. Ik was tegen sunset gearriveerd op EHST en dankzij Karin die net wilde vertrekken heb ik toch nog een lekkere warme soep aangeboden gekregen om even op te warmen. 22u sloot ik de hangaardeur weer en ging op zoek in de caravan naar een krentenbolletje.

Zaterdag een onvergetelijke en prachtige vlucht gemaakt met m’n Moyes LiteSpeed S3.5. https://youtube.com/watch?v=HVlqNBPr-E4%3Frel%3D0
Verwachting was deze week voor zaterdag nog twijfelachtig, maar nu op zaterdagochtend laat de blipmap een mooie dag zien, dus ga ik me toch klaarmaken om naar EHST te gaan.



Week-19

EHST Posted on wo, mei 09, 2018 21:56:42

Zaterdag wel mooi zomerweer, maar beter te wandelen dan te vliegen. Dustdevil kwam om 12u voorbij tot wel meer dan 100m hoog. Pfjoei… Dat was een dikke kanjer.

Vrijdag in de ochtend 9u stond Maya al klaar met haar delta om de eerste vlucht te maken vanaf EHST. Een eerste vlucht doen we altijd in rustige lucht zonder thermische activiteit, zodat er een vertrouwen opgebouwd kan worden tussen delta- en dragonfly-piloot. Ook Thijmen heeft zo’n introductievlucht gemaakt. Het slepen ging helemaal prima, goede positie, zonder vin en niet gieren, en uiteindelijk later op de dag een wasmachine van thermiek werd goed getrotseerd. Dit hebben ze goed geleerd in Bösinger bij Harm en Annet. Beide bleven de thermiek ook goed vasthouden en was prachtig om te zien dat ze samen in de bel aan het vliegen waren. Later kwam Hugo laag terug van 1e Excloërmont en zag beide draaien, en in een mum van tijd zat hij daar weer op 1100m. Arne had in de ochtend ook een onvergetelijke vlucht gemaakt. Het was om zijn polaire te gaan berekenen, maar tevens ook beloond met een prachtig uitzicht boven de eerste laag wolken (2/8). Het was een sprookjesbeeld zo mooi. André, Arne, en Mario hebben een lange tijd gevlogen, waarvan Mario zo’n 4 uur had ik begrepen. Emiel had de 1200 nog aangetikt. Eppo was te gretig en tikte al op 350 meter los, want dacht een mooie bel te hebben. Hmmm… toch niet meer te vinden. Wel het terrein gelukkig nog gehaald. Hadewych heeft ondanks haar schouderpijn toch twee keer het luchtruim bevlogen en de laatste keer met een behoorlijke hoogtewinst en uitstel van landen. Anne, Rob, Maarten, Martin en Sander hadden waarschijnlijk langer willen vliegen dan ze hadden gedacht, ondanks dat sommige toch de 1200 hadden aangetikt. Maarten had deze keer wel een heel mooie doellanding laten zien. Heel rustig over de sloot aan de rand van het veld keurig met een gepaste flair netjes op de voetjes, of hij zo uit de hemel kwam wandelen.
Nog dank aan Wilfried die nog even een opbouwplaats en een landingsstrip heeft gemaaid.Gevonden in het gras bij de opbouwplaats aan de westkant:
Wordt vrijdag een TOP-dag. Volgens de thermiek verwachting wel! smiley
Geel = 3 m/s omhoog en geen zwarte puntjes, dat de wind geen spelbreker gaat zijn.



Volgende »